tisdag 16 juni 2009

Semester i Fiskebäckskil

Ah. Fullständigt avslappnad och lyckofylld har jag nu mellanlandat hemma i Göteborg. Sambon och jag var på minisemester i Fiskebäckskil, ett pitoreskt litet samhälle nära Lysekil på västkusten. Hotellet vi valt att spendera natten på kostade en del att boka, men när vi kom dit förstod vi varför. Läget var out of this world, byggt direkt vid kusten och med en restaurangdel som fick en att känna som om man satt ute på öppet hav.

Då vi checkat in tog vi var sin bok och satte och med kylda drycker i sofforna ni ser till höger i bild. Med vågorna kluckandes och fiskmåsarna sjungandes satt vi sedan där i flera timmar och bara njöt. Ibland läste vi, ibland åt vi jordgubbar och då och då kom vi på oss själva med att bara ta djupa andetag och se ut över allt det vackra. Det är semester det.




På kvällen åt vi i hotellets restaurang. Det mesta som serverades där, från självfiltrerat vatten till grönsaker och kött var upphämtat från närområdet. Rena råvaror kryddade av en oslagbar utsikt skapade den godaste måltid jag någonsin har ätit. Kött som smälte i munnen och smaker som helt oväntat passade perfekt ihop.



Frukostbuffén var inte heller fel. Vad sägs om nybakat valnötsbröd...? Jag var mätt i sex timmar efteråt och det händer inte ofta vill jag lova!


Idag stannade vi till vid Grundsund och kändisspottade vid inspelningarna till Saltön 3. Återigen fantastiska vyer!

Slutligen lät jag mig skrämmas av läskiga fiskar på Havets hus. Usch!



Gällande vad den här bloggen handlar mest om ska jag enligt schemat springa ett medelhårt distanspass på 6 km och ett långpass på 10 km den här veckan. När vi har vandrat runt de senaste dagarna har jag dock märkt hur väldigt slitna framförallt mina ben känns. Det är liksom ganska illa när det största problemet med att bli kissenödig på en landsväg är att benen bränner när man sitter på huk...

Jag tänker därför frångå från schemat (!!) och skippa den medelhårda distansen. Istället kommer jag fortsätta promenera mycket den här veckan för att hålla igång ben och cirkulation. På söndag tänker jag springa mitt långpass, och då har jag faktiskt fått till hela sex dagar utan någon pulshöjande träning. Jag tror det kommer att göra mig gott. Ha det bra i solen!

3 kommentarer:

Malena sa...

Åh vad mysigt det låter. Och vilket läge, helt underbart vackert. Och fruskotbuffén. Och... Och... Och... Suveränt härligt helt enkelt :-)

Och dina tankar och träning och vila låter mycket klokt.

Sköt om dig!

Löpning & Livet sa...

lyxigt!!

Susanna sa...

Malena - Ja det kändes faktiskt precis så som du skriver "nu kan det väl ändå inte bli bättre?". En helt ok känsla :)

Andréa - Verkligen. Så lyxigt att man absolut inte har råd med mer än en natt men vad gör väl det!