söndag 18 maj 2008

Resten av veckans träning

Nu har jag suttit och kollat runt hos er som sprang igår. Vad roligt det låter, och vad imponerad jag blir! Ni är coola :)

Själv sitter jag lite lätt bakfull vid datorn. Försöker trycka i mig så mycket vatten det går. Jag var ute med kompisarna och killen igår och det var hur kul som helst. Dock hade jag fått för lite sömn några dagar i rad, och valet stod mellan att vara trött eller full. Jag valde det senare... Vin och jellyshots slank ner så det blir vila för mig idag. Tänkte dock ta mig för att sammanfatta de senare delarna av veckans träning.

Fredag - Promenad och coreträning
Dagen efter löpningen och kroppen var lite seg. Först hade jag planer på att springa en lugn runda, sedan byttes planerna mot att gå en långrunda och men till sist genomfördes en 45 minuters promenad. Mer energi fanns inte. Det var dock väldigt skönt att gå i skogen och bara andas den friska luften. Det hade regnat några stänk tidigare på dagen, och jag tycker inte att det finns mycket som slår "efter regnet lukten".

När promenaden utförts gick jag till hemmagymmet och tränade mage och rygg. Min kiropraktor rekomenderar mig att utföra så mycket stabilitetsträning som möjligt, eftersom min ryggrad tenderar att röra sig lite för mycket. Jag tror att jag ska börja träna mage och rygg två gånger i veckan istället för en gång som nu. Eller kanske ett pass vanlig styrketräning, och ett Core eller Pilatespass.

Väl inkommen efter träningen gjorde jag en mycket angenäm upptäckt. Om jag håller in och spänner magen jättemycket kan man i en viss vinkel urskilja det lodrätta strecket mellan mina magmuskler. Och inte bara just under revbenen, utan även på nedre delen av magen. Häftigt. En halvtimme senare upptäckte jag att intag av föda suddar ut linjen igen...

Lördag - Morgonjogg och utecykling
Mors dag skulle firas i förväg, så jag var uppe tidigt och gjorde scones. Sedan hjälptes familjen åt att duka fram en ordentlig frukost med tillhörande fika. Jag smet dock ut i 25 minuter och joggade lugnt en sväng. Tänkte att det skulle smaka ännu bättre med alla kolhydrater då =) Scones gjorda på lika delar havregryn, dinkel-, råg- och grahamsmjöl smakade underbart.

På eftermiddagen hade jag planerat in veckans sista träningspass. Hade tänkt att det skulle bestå av en fartlek, men jag kände mig fortfarande lite sliten i ben och leder, så passet fick utföras på cykeln istället. Trots att cykeln jag lånade inte direkt var någon racercykel gick det fint att komma upp i bra puls. Dessutom cyklade jag genom underbara jordbruksmarker med blommande hagar och gulliga kalvar. Det gjorde väldigt gott för själen. Hemma igen efter 55 minuter stod pulsklockan på 159/195.

Sammanfattningsvis har det varit en väldigt bra träningsvecka. Det känns som att jag har fått in många varierade pass, och det är kul och bra. Dessutom har det limiterade kolhydratsintaget (i kombination med det ökade fettintaget) gett utdelning i lite synligare muskler, och jag har faktiskt den senaste veckan fått inte mindre en tre kommentarer om att jag sett muskulös/vältränad ut. Yay!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så mycket :)
Ser att våra kropar är slitna av olika anledningar idag ;)

Löpning & Livet sa...

1. Kul med utgång! Var var ni nånstans?
2. Kul att se antydan till magrutor! Jag brukar också kunna se det ibland, speciellt på morgonen, på kvällen brukar det se sämre ut :D Kul med kommentarer från andra också!
3: Det låter så himla härligt att vara ute på landet! Jag börjar längta hem nu, så det får nog bli en tur nån ledig helg snart! Då ska jag också ta en cykeltur bland kohagar och ängar! :)
4. Vi borde försöka få till en fika eller en promenad snart (kanske runt stora delsjön, där är det fint!)! Denna veckan har jag fullt upp, men veckan efter ser det bättre ut! :D

Slow-Eva sa...

Jag håller med. Det väldigt lite som slår skogen efter regn :) Det luktar magiskt på nåt sätt!
Vilken bra vecka!

Susanna sa...

Johan - Mm. Och bara den ena av oss kan gå och njuta av sin kropps slitenhet...

Andréa - Jag gillar att du är lika strukturerad som jag =)
1. På ett logdansställe i småland. Kombinerat dansband, disko och trubadur. Very nice.
2. Ja sånt är kul. Kan tänka mig att du lyckas se dina ganska ofta :)
3. Det är väldigt härligt på landet på försommaren. Underbart gott för den mentala hälsan. Så jag hoppas du får ge dig iväg en sväng snart också!
4. Jag ses jättegärna nån dag. Promenad följt av kaffe någonstans kanske? Slutet av nästa vecka låter bra =D

Evasleva - Ja den blev bra till sist. Mm, det är en intressant men mycket härlig doft det där, säkert mest för att man förknippar den med sommar =)