tisdag 27 maj 2008

GI 100

Magen krånglar igen. Fick rekomendation av sjuksköterska att bara äta oerhört lättsmällt mat, och absolut ingenting med fibrer. Vitt rostbröd rekomenderades. Det enda som får intas på ett dygn, förutom te och vatten. Nice. Nu har ju knapp några tänkande människor helvitt bröd hemma längre, så jag fick ställa mig och göra scones. På bara vetemjöl. Det känns helt sjukt...

FRÅGA: Förresten, proteinpulver - det kan väl inte innehålla några fibrer? Typ Doublepro eller Whey. Visst borde det vara lika bra ur magsynpunkt (och 1000 ggr bättre ur blodsockersynpunkt)?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har rådfrågat Johan och varken han eller jag tror att prottepulver innehåller nåt fiberliknande som skulle vara svårsmält. Dessutom är det ju flytande när man dricker det så magen slipper jobba så mycket med det.
Dock skulle jag passa mig för laktos om jag var magsjuk, men det beror ju på vad sköterskan sa till dig.

Erika sa...

Vad tjatigt att du inte får ordning på kroppen efter magsjukan. Hoppas det går till sig efter sjuksköterskans råd!

Jag kör två olika stretchövningar för benhinnorna:
1. Tåhävningar. Man får gå upp ganska långt för att känna att det drar i hinnorna.
2. Sätt dig med benen under dig fötterna bakåt/knäna framåt. Så lutar du ryggen bakåt. Då sträcker det bra också.

Lycka till!

Susanna sa...

Julia - Tack för tipsen. Jag åt proteinet blandat med vatten och det gick bra. Skönt att kunna variera kolhydraterna lite...

Erika - Åh tack. Har redan testat och det stretchar ganska bra! Härligt.