söndag 4 maj 2008

Min syn på Boot Camp

Vad händer om man på 30 timmar tränar 6 av dem?
- Man blir sömning och man svettas oerhört mycket.

Blogger Bootcamp är över. Det har varit en helt fantastisk helg. Jag har haft så roligt, jag har tränat så mycket, och jag har träffat så trevliga människor!

Fredag
Äventyret började med en tågresa. Andréa och jag hade lyckats boka samma tåg både dit och hem, så vi kunde sitta ihop en del vilket var väldigt kul. På kvällen kom vi fram till Sofia där Emmelie också befann sig. Sofia hade komponerat ihop en lyxig trerätters middag, som vi avnjöt ihop med ett glas vin. Det gällde att förbereda sig ;)
Dessvärre var jag lite orolig hela kvällen, för jag började känna av förkylningssymptom. Jag har känt dem från och till i en vecka, och mitt i all spänning kom dem. Under natten till lördagen vaknade jag flera gånger och var öm i halsen. Inte bra.

Lördag
Det var bara att inse fakta: jag var förkyld. Satte på mig pulsklockan och hade runt 100 i puls fast jag satt ner (brukar ligga runt 50). Men jag kunde ju inte missa alla upplevelser, och jag brukar ju vara snäll mot kroppen i vanliga fall, så jag bestämde mig för att köra ändå, men försöka ta det lugnt. Jag knaprade i mig några av Sofias piller (det var ett väldigt pillerknaprande i den där lägenheten...) och sedan var det bara att bita ihop.

Vi dukade fram en stor härlig frukost och begav oss till gymmet. Där var det lite nervöst att träffa alla, och väldigt svårt att förstå vem som var vem. Men det löste ju sig med min lilla lek ;)

Styrka
Bootcampens första pass. Frågan var - ge allt eller spara på musklerna? Min plan var att gå ut fullt i allt utom benen, eftersom de skulle användas så mycket hela helgen. Den planen gick ju sådär, jag kände det som att vi nästan bara tränade ben. Dessutom var detta det första passet i världshistorien där insida lår fick sig en omgång. Inte så välkommet efter veckans ridturer. Jag kände mig ganska svag och lite yr under passet, och det var inte lite stolthet jag fick svälja då jag avböjde att ta en gul (tung) stång. Lite underhållande tyckte jag ju dock det var när instruktören fick mindervärdskomplex då bland annat Andréa och Sofia hade tyngre stänger än hon hade... I övrigt var nog passet ganska beiget, för såhär i efterhand kommer jag inte ihåg så mycket.

Spinning
Så dags för en av de saker jag sett fram emot - Tereses spinning! Det var väldigt roligt! Dels blev det en väldigt mäktig känsla när man "kände till" instruktören och alla andra i salen, och dels var det ett väldigt bra pass. Jag tog det lite lugnt här, men rycktes ändå med i stämningen. Det var också väldigt inspirerande att se att Terese såg ut att ha så kul då hon instruerade, det smittade verkligen av sig! Jag satt och log fast det var jobbigt. Detta var verkligen en av helgens höjdpunkter!

Lunch
Första tillfället att verkligen prata med folk. Jättekul! Dessutom fick ordentligt med mat, wohoo! Fick dock pigga upp mig med en latte för att orka med eftermiddagen.

Pilates
Jag har aldrig tidigare kört pilates med en livs levande instruktör. Däremot har jag två pilates-DVD:er. Det var ganska underhållande att konstatera att jag genom dessa DVD:er faktiskt testat på alla övningar vi gjorde på passet.
Jag gillar pilates. Det är kul med ett pass som fokuserar mycket på mage, nästan lika mycket på rygg, och även lite på andra diverse muskler. Att ge sig på rumpan igen efter förmiddagens killer-övningar kändes kan jag tala om.

Aqua-bikes!
Eftersom det inte blev någon box fick vi leka istället. Bland annat hittade vi Aqua-bikes - flytande stänger med ett låtsasstyre på, som kan användas för att "cykla" i vattnet. Man sätter sig alltså på cykeln (som håller en flytande) och trampar runt med benen. Det var skitkul! Vi fick också en galen idé om att försöka tävla med cyklarna, och det var så roligt för man kom ingenstans! Vi måste ha sett så löjliga ut! Haha, skrattar när jag tänker på det.

Middag
Efter att ha ätit och vilat (vilket såklart förevigades, tack Sofia ;) ), bar det av till Vimmel. Trevligt ställe och ett ännu trevligare sällskap. Jag fick nöjet att prata lite mer med Lisa, Andréa, Sofia, Sara och Pernilla. Dessutom fick vi såklart i oss god och välbehövlig energi, men sällskapet var allt det bästa!

Söndag
Förkylningen kändes lite bättre då jag vaknade, hur det nu kunde ha gått till. Hur som helst är det bara att tacka och ta emot =)

Boot Camp
Dagen inleddes med Boot Camp och det var nog det roligaste på hela helgen! Tio stationer med pulshöjning och styrketräning, två personer vid varje station, och så runt, runt. Instruktören var hur härlig och peppande som helst, och rätt som det var när man låg och gjorde armhävningar lade hon sig jämte och gjorde samma sak.
Jag tyckte att var jättepeppande att träna ihop med alla bloggarna, och stämningen var fantastisk. När jag gick utfallsgång genom lokalen blev jag nästan lite löjligt lycklig över att ha funnit människor som är lika galna i att träna som jag är.

På tal om jobbig träning, nu är jag jobbgit trött. Jag har suttit här och ätit Djungelvrål då jag bloggat och hållig energin uppe (och värmen, svettas lite än!), men nu borde jag nog sova. Jag får fortsätta min redogörelse imorgon helt enkelt...
Ps. Då så många redan knäppte massa kort länkar jag helt enkelt till dessa, om någon läsare vill se vad vi hade för oss. Bilder finns bland annat hos:
Felicitas

4 kommentarer:

Erika sa...

Håller med om att Boot Camp-passet var absolut roligast. Där snackar vi träningsglädje :) Spinningen kommer topp 2!
Kul att träffa alla...
Nu är du länkad!

Löpning & Livet sa...

Tjoho vad kul vi hade! Och lite kul var det faktiskt det där med bodybarsen :) Hon verkade så säker på att vi inte skulle klara av att ha så tunga.. eg skulle jag nog kunnat ha ännu tyngre på benen, men det vågade man ju inte säga direkt.. Axlar däremot var riktigt jobbigt att köra med en såpass tung stång, men man kunde ju inte gärna visa sig svag och byta hihih =)

Vattencykling borde vi definitivt ha med på nästa camp =)

Puma sa...

Ja helgen var superkul, men sällskapet var roligast - och spinningen + cirkelträningen var helt klart bäst!! :-)

Susanna sa...

Erika - Kul, jag ska länka också när jag väl tar mig tid till det :)

Andréa - Haha, det hade varit kaxigt att ha två bars =D

Puma - Absolut! Vill träna mer cirkelträning, fast det blir säkert inte samma sak när det är ett okänt gäng man tränar med...