måndag 29 december 2008

Min Wake up light väcker mig för tidigt!


Poängen med en Wake up light är väl att det successivt ska bli ljusare vilket ska tillåta kroppen att vakna långsamt och hinna ställa om sig till att bli riktigt vaken innan man faktiskt medvetet vaknar? Det funkar inte så bra för mig...

Idag hade jag ställt klockan på 07.30, vilket innebar att lampan började lysa svagt vid 07.00 och sedan skulle öka i styrka fram till 07.30 då även alarmet skulle sättas igång. Problemet var bara att jag vaknade vid 07.01. Hur mycket har min kropp hunnit ställa om sig och vakna i sin egen takt då, på den där minuten? Inte alls!

Att ställa ner ljusstyrkan torde inte fungera, för jag vaknar ju redan då ljusstyrkan är på den lägsta nivån. Idag blev jag så sur när jag vaknade så tidigt att jag i protest stängde av klockan, skippade morgonträningen, och sov en extra timme istället. Inte jättebra.

Hur har det fungerat för er som har haft era lampor ett tag nu? När vaknar ni?

5 kommentarer:

Miss Agda sa...

¨För mig har lampan funkat bra. Det kan hända att jag vaknar innan alarmet går igång (av ljuset då), men då somnar jag oftast om en stund o vaknar sedan av fågelkvitter. Jag är nöjd med lampan faktiskt.

Anonym sa...

Man kan nästa döpa om den där lampan till "blogg-lampan" eller nått :)?

Sofy sa...

Första veckan vaknade jag av att det var ljust, ca en kvart innan klockan skulle ringa, men första morgonen vaknade jag nog ganska på direkten så som du beskriver. Då drog jag ner på ljusstyrkan men nu har vi den på högsta igen och jag vaknar av fågelkvittret. Tror att din kropp kommer vänja sig, håll ut nån vecka!

Gott nytt år och kram

carro sa...

God fortsättning på dig. Hoppas helgerna varit till belåtenhet för dig:) Har ingen sån lampa så jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Kanske nåt att införskaffa??? Är ju en riktig sömntuta på morgonen *L*
Kram på dig

Susanna sa...

Miss Agda - Roligt att höra att du är nöjd! Tror att jag också kommer att vara det såsmåningom.

Cizzi - Tack detsamma!

River - Haha, I know! Eller lampan som alla tjejer som är överintresserade av hälsa skaffar...

Sofy - Aha. Det låter bra! Tackdetsamma!!

Carro - Min pojkvän är riktigt morgontrött så jag kan återkomma då jag vet hur pigg han blir av lampan. Såhär efter en vecka tycker han ganska mycket om den redan faktiskt :D