måndag 11 maj 2009

Yoga inspiration

I lördags levde jag yoga i sju timmar. Det känns såklart i kroppen idag; i rygg och mage, i axlar och i ben, men det känns någon annanstans också. I själen. Att jag samma kväll ordnade en hejdlöst rolig fest utan någonsomhelst stress eller panik över saker som inte blev just som planen i mitt huvud kan inte ha berott på annat än mitt avslappnade sinne.


Kundalini Yoga
Dagen inleddes med ett pass Kundaliniyoga, vilken genom Google beskrivs som en djup yoga som används för att skapa inre frid. Vår lärare Martina Everling berättade att hon idag hade valt den av hundratals färdigkomponerade yogasessioner som skulle ge "En god morgon". Yogan innehöll några styrkeövningar och flera rörelseövningar, men vad som gjorde störst intryck på mig var Eldandningen. I många av övningarna skulle vi nämligen andas väldigt snabbt och liksom bygga upp en eld inom oss. Det är svårt att beskriva den mentala känslan av eldandningen, men den fysiska känslan var en lätt yrselkänsla följd av en stor värmespridning i kroppen.

I slutet av denna session fick vi meditera till en repetativ musikslinga som vi sjöng med till. Jag har aldrig mediterat förut och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig eller komma att tänka på undertiden. Resutlatet blev ingenting. De tio minuter vi satt och sjöng kändes som max två och min hjärna vandrade knappt iväg från musikslingan alls. En märklig men häftig känsla!


Body Balance
Mitt andra möte med BodyBalance stod som punkt två på dagsschemat, och jag gillade det lika mycket den här gången som den förra. De sammanhängande rörelserna gör att man känner sig smidig och musiken till passet är riktigt bra. Instruktören (som jag förresten snott bilderna ifrån) är väldigt duktig på att guida deltagarna på mentala resor så avslappningen i slutet av passet var suverän.

Efter pass nummer två fick jag uppleva lite konventstress då lunchen skulle avnjutas innan nästa pass. Den typen av stress tycker jag bara är härlig då den bidrar till att bygga upp lite extra spänning i kroppen inför de stundande passen.

Yoga teknik
På denna klass fick vi en praktisk föreläsning kring tekniken i några av de vanligaste yogapositionerna. Därefter fick vi gå ihop två och två och korrigiera varandras tekniker. Skoj med föreläsning och lärorikt att bli ordentligt studerad i de olika positionerna, men det var lite obekvämt med handpåläggning på en svettig främlig...

Föreläsning - Leva yogiskt
Min favorityogalärare Tova höll här i en föreläsning kring hur man integrerar yoga i vardagen. Jag har redan fått lite inblick i Tovas härliga attityd till livet som yogautövare, och jag satt fängslad av hennes inlevelsefulla lektion, så fängslad att jag vid nästa biblioteksbesök ska låna en yogabok och fördjupa mig lite i ämnet och filosofin.


Anusara yoga
75 minuters yoga av ovannämnda favoritinstruktör gjorde mig inte besviken. Det var skönt att äntligen få köra igenom ett helt yogapass, samtidigt som axlarna började säga i från i hunden. På grund av min trötthet var det inte riktigt lika magiskt som det är för det mesta, men det var ändå en perfekt avslutning på dagen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att du tyckte det var bra tjejen!
Tack även för berömmet!
Min första kontakt med eldandningen var oxå en häftig upplevelse, var på Nike får 4 eller 5 år sen, typ mitt första yogapass.. häftig känsla!
Hoppas även kvällen var riktigt bra!
Kram
/J

Malin sa...

Det låter som en väldigt skön dag. Hade inte vart helt fel! Hoppas du blev ordentligt uppmjukad. ;)

Susanna sa...

JL - Ja det var jätteroligt så tack ska du ha! Och tack för länken :D

Malin - Yes, helt uppmjukad och avslappnad!