måndag 11 maj 2009

Naturlig LD (pass 1, vecka 3)

Känsla innan passet: En härlig ledig dag, pigg i kroppen men kanske fortfarande lite sviter sedan söndagens vätskebrist.

Pass enligt schema:
5 kilometer på 34-37 minuter

Mitt pass:
5 kilometer på 39:23 minuter
Kilometer 1, 7:21 minuter, medelpuls 77%
Kilometer 2, 7:45 minuter, medelpuls 81%
Kilometer 3, 8:16 minuter, medelpuls 80%
Kilometer 4, 7:50 minuter, medelpuls 80%
Kilometer 5, 8:05 minuter, medelpuls 81%

Känsla under passet: För första gången kändes det riktigt naturligt att springa. Från löpsteg ett föll jag in i ett skönt flow som följde med mig hela passet. Det enda jag hade lite problem med var pulsen som vägrade sjunka trots att kroppen kändes helt fräsch. Pulsen kändes ungefär lika stressad som den brukar göra om jag ska testa min vilopuls och blir så nervös att pulsen stiger en sådär 10 slag. Kanske var det min vätskebrist i kombination med mitt kaffeintag under dagen som låg bakom.

Krämpor: Allt kändes bra. Wohoo!

Inför nästa pass: Imorgon åker jag till jobbet kl 10 och återkommer inte hem förrän 16 dagen efter. Kanske blir det lite styrketräning ihop med grabbarna på ungdomshemmet på kvällen, annars blir det vilodag imorgon. Nästa löppass är tänkt till onsdag eftermiddag.

Torsdagens lättdistans:
För att ha något att jämföra med senare skriver jag här ut statistiken från passet i torsdags, ett likadant pass som jag sprang idag.

5 kilometer på 39:40 minuter
Kilometer 1, 7:16, medelpuls 75%
Kilometer 2, 7:47, medelpuls 80%
Kilometer 3, 8:03, medelpuls 82%
Kilometer 4, 8:02, medelpuls 81%
Kilometer 5, 8:26, medelpuls 80%

Någon närmare analys än att passet var nästintill identiskt med dagens kommer inte, eftersom jag redan har glömt hur det kändes :)

6 kommentarer:

Snorkkis sa...

Låter som att du fått "rull" i benen - sånt känns bra! Intressant läsning om yogan också!

Sara (Träningsglädje) sa...

härligt med ett riktigt skönt pass i benen!!!! :)

ps. ja jag ska vila lite i juni! ds.

Em Löfgren sa...

härligt när det börjar kännas naturligt =) det är en vinst =)

Dessi sa...

Härligt! :) Mina ben spökar lite som vanligt så jag får se hur mitt första pass för veckan kommer bli senare idag.. Kanske skulle gå till en naprapat? Har du varit hos en sån?

Nä, slut på klagandet haha :)

kram!

House Of .... sa...

Låter superbra, man bli GLAD av att läsa =)
Hoppas allt är bra med dig
kram

Susanna sa...

Snorkfröken - Ja det känns jättekul! Skönt när det flyter på.

Sara - Ja det är underbart :)

Emliscious - Ja, och det gick ganska snabbt också. Kroppen är en häftig sak.

Dessi - Ja jag snabbläste lite innan men ska läsa igenom ordentligt nu. Riktigt riktigt tråkigt med skador...

Ingela - Vad roligt! Hoppas allt är bra med dig också! Kram!