tisdag 19 maj 2009

Lugn lättdistans (pass 2, vecka 4)

Pass enligt schema:
5 kilometer lätt distans på 35-37 minuter

Känsla innan passet: Det var inte så mycket känsla; mest stiga upp, äta och dricka, sova lite till och ta på sig träningskläderna. Vips var det dags för löpning!

Min plan: Eftersom jag sprungit de flesta pass med lite högre intensitet än jag borde, och dessutom känt som om hjärtat varit lite stressat (särskilt igår, det ville verkligen inte lugna sig, läskigt) var mitt fokus idag på att springa lugnt, och inte tänka på tider.

Mitt pass:
Cirka 4,8 kilometer på 38 minuter

Känsla under passet: Åh så skönt det är att springa sådär lugnt att det inte ens är jobbigt alls, bara skönt. Jag njöt passet igenom, och det allra bästa var då jag sprungit klart och stod redo att cykla hemmåt, då kände jag mig lyckligast i världen.

Krämpor: Vaden var lite stel men ömmade inte. Blev dessvärre stelare efter en fotbollsmatch (se nedan).

Övrigt: Blev omsprungen av Musse igen...

Bonusträning - Fotboll: På jobbet ikväll behövdes en extraperson till ett lag och fast jag informerade om hur extremt dåligt bollsinne jag har skonades jag inte. Matchen fick mig att upptäcka hur väldigt mycket man får springa när man är två personer i varje fotbollslag, men fick mig också att tycka att fotboll är ganska roligt. Den snälla ungdomen jag delade lag med passade mig nämligen jättelätta bollar och uppmuntrade mina graciösa tåfjuttar (som faktiskt ledde till hela sex mål!). Min explosivitet funkade fint i matchen men mina benhinnor blev väl kanske inte jättelyckliga. Men, det var det värt för att få ha en skoj och avslappnad stund med de där kidsen som verkligen behöver just det.

Inför nästa pass: Imorgon blir det löpvila. Två dagar löpning, en vilodag och två dagar löpning känns som en riktigt bra plan.

3 kommentarer:

J sa...

Skulle också vilja springa, men ! jag e för lat 2.För mycket asfallt. 3. För lat ;)

Löpning & Livet sa...

kul med fotboll! fast jag är nog sämst i världen på det.. övriga bollsporter är jag nog rätt bra på, men så fort man ska använda fötterna så går det liksom inte..

det är så kul att du springer så mycket! Sen efter maran när jag ska återhämtningsträna mest hela tiden en vecka eller två kanske vi kan springa ihop?!

Susanna sa...

J - Haha, jag är också lite lat men då är det nice när man har pulsklockan så man kan springa efter den ibland så att det blir skönt att springa. Men tiden går ändå sällan lika snabbt under löpningen som exempelvis under ett combatpass :)

Andréa - Nej jag tacklades mer än jag använde fötterna ;)

Ja det är roligt att det funkar så bra. Springer gärna ihop om du står ut i mitt tempo :)