fredag 15 maj 2009

Förbättrad LD, snart med världens vackraste skor (pass 4, vecka 3)

Känsla innan passet: Ända sedan det misslyckade passet i torsdags har jag stretchat vaden och rörlighetstränat underbenet så fort en träningsrelaterad tanke passerat förbi i medvetandet. Detta hände ganska ofta, så lagom till lunchtid idag kändes vaden helt återställd. Den ursprungliga planen var att styrketräna idag och löpa imorgon, men då jag fått nys om det här, och dessutom vill hinna hejja fram alla er snabba bloggare på varvet imorgon tänkte jag om och klämde in både löpning och styrketräning idag. Kan Sara träna åttioelva PT-timmar efter ett marathon borde jag orka ett dubbelpass.

Pass enligt schema:
4 kilometer på 27-29 minuter

Mitt pass:
4 kilometer på 29:59 (wohoo, nästan inom tidsgränsen!)
Kilometer 1, 7:09 minuter, medelpuls 76%
Kilometer 2, 7:26 minuter, medelpuls 81%
Kilometer 3, 7:26 minuter, medelpuls 82%
Kilometer 4, 7:56 minuter, medelpuls 82%

Känsla under passet: Tog det jättelugnt i början och kände efter hur vaden kändes. Helt ok. Phew så skönt! Efter det konstaterandet var det bara att njuta. Jag var nästan själv i skogen och det var underbart! Att få lunka på där bland de skönt gröna träden och må väl, finns det något bättre sätt att träna på? (ja kanske en riktigt cool hiphopklass då som omväxling).

Krämpor: Nu någon timmer efter passet hugger det till i vaden lite då och då, men nu ska den faktiskt få vila från löpning tills på måndag så jag är inte orolig. Då ska jag dessutom justera inläggen också, så det bör jobba åt rätt håll.

Övrigt: Jämförde tider och puls med ett identiskt pass för två veckor sedan. Kolla här:

Mitt pass för två veckor sedan:
4 kilometer på 30 minuter.
Kilometer 1, 7:22 minuter, medelpuls 79%
Kilometer 2, 7:41 minuter, medelpuls 85%
Kilometer 3, 7:33 minuter, medelpuls 86%
Kilometer 4, 7:24 minuter, medelpuls 88%

Jag sprang alltså på exakt samma tid idag men med mycket lägre medelpuls. Supercoolt! Undrar om det var en tillfällighet eller om man kan bli bättre så snabbt?

Inför nästa pass: Jag får planera noga nästa vecka för träningstillfällena är begränsade. Mer om det i ett kommande inlägg.
Bortsett från lite oro över planeringen längtar jag extremt mycket efter att få springa på måndag. En tjuvtitt på anledningen ser ni här nedan...


Helt såld på dem!

1 kommentar:

Sara (Träningsglädje) sa...

åh, kul med nya dojjor!! kul att det går framåt med löpningen och att du märker skillnad med pulsen! :-)

ska tyvärr inte till gbg imorgon. jag är inte så mycket för folksamlingar så jag tänkte njuta av en egen-dag här hemma i halmstad. men jag vill gärna ses snaaaart!! jag har lite väl inbokat schema nu fram till juni då jag åker bort 2 veckor, men ses gärna någon gång under de sista 2 veckorna i juni. är du på hemmaplan då? vore kul att planera in något!!! :-)