måndag 4 maj 2009

Lättdistans med Musse (pass 1, vecka 2)

Enligt schema skulle jag idag:
Springa 6 kilometer och gå 1 kilometer. Jag kunde själv välja om jag skulle springa allt på en gång och gå efteråt, eller jogga 2 + 1 + 2 + 1 med tre minuters gång mellan joggen.

Mitt pass såg ut såhär:
3 kilometer jogg
5 minuters gång
3 kilometer jogg
5 minuter gång
=
Kilomter 1, 7:25 minuter, medelpuls 76%
Kilometer 2, 7:32 minuter, medelpuls 80%
Kilometer 3, 8:05 minuter, medelspuls 80%
Gång 5 minuter
Kilometer 4, 7:37 minuter, medelpuls 79%
Kilometer 5, 7:22 minuter, medelpuls 83%
Kilometer 6, 7:35 minuter, medelpuls 82%
Gång 5 minuter

Känsla innan passet: Jag har varit extremt trött hela dagen. Trots att jag sovit och ätit ordentligt har jag hela dagen varit så trött att jag inte kunnat koncentrera mig eller tänka klart. Mina förväntningar inför dagens pass var alltså inte speciellt höga.

Känsla under passet: I början kändes flåset bra men benen stela. Högervaden kändes stum och knäna gjorde lite ont, men det försvann efter ett par kilometer. Kilometer 3 gick lite tungt då den innehöll en lång uppförsbacke, men de två kilometrarna som följde efter gåvilan flöt på fint. I slutet glömde jag dock gång på gång bort min plan om att ta det lugnt, och började istället stressa på för att inte få alltför höga kilometertider, som ni ser på pulsen. Inte så smart. Jag ska försöka skärpa mig! Det är dock inte så lätt att traggla på i lugn fart när självaste Musse passerar en i spåret! Överlag kändes passet alltså ganska tungt, men med tanke på förutsättningarna är jag nöjd.

Krämpor: Som sagt, högervaden är lite stel men benhinnan har inte börjat göra ont än, peppar, peppar.

Övrigt: När jag skulle stretcha vid stretchplanket kom Musse förbi och ställde sig jämte och stretchade han också. Lite coolt!
Jag är nöjd med att det gick att springa trots tröttheten. Pratade med min doktor som gör magutredning på mig (det verkar för övrigt inte vara gallan som han först trodde, just nu testas laktos igen) och vi kom fram till att jag ska ta lite prover redan imorgon bitti , för att se om vi kan hitta några orsaker till tröttheten genom dessa.

Inför nästa pass: Nu ska det inte springas förrän på onsdag igen, och då ett kort pass, vilket känns ganska bra för benhinnornas skull. Imorgon ska jag styrketräna benen med fokus på spänst. Roligt!

6 kommentarer:

Träningsglädje (Sara) sa...

hade inte varit lätt att haka på musse ens för den bäste. :-) tränar du och andrea på samma gym? har aldrig riktigt förstått det där...

Snorkkis sa...

Häftigt, springa och strecha med Musse. Sånt ger lite extra kick! (jag lever ännu på att jag sprang om Blossom förra sommaren när jag var på morgontur :) )

Susanna sa...

Sara - Nej kanske inte :)
Jag tränar på två gym nu sedan jag flyttade för ett par månader sedan. Dels på samma gym som Andréa tränar (och jobbar) och dels på Sportlife.

Snorkfröken - Oj, det var inte dåligt!

Löpning & Livet sa...

bra jobbat som sagt!! Och hälsa dokor jj! :D

Dessi sa...

Coolt! Och bra sprunget! :)

Det här passet ska jag ge mig på ikväll. Hoppas det inte hinner bli för mörkt innan Fredrik kommer hem bara..

Susanna sa...

Andráa - :) Fick dessvärre inte träffa honom in person idag, men nästa gång så!

Dessi - Ja man blev lite paff! Du hinner säkert springa innan mörkret kommer ,det är ljust hur länge som helst nu!