måndag 18 maj 2009

Låg vilopuls, högre ståpuls

Jag roade mig med att ha på pulsklockan i samband med ett powernap tidigare idag. Min vilopuls ligger tydligen på kring 45 och 47 slag i minuten, vilket nog anses vara riktigt bra. So faar so good. Sen när jag ställer mig upp händer det dock något och pulsen rusar iväg till upp mot 85 slag i minuten, men lugnar sig ganska snabbt och lägger sig kring 65. Undrar om det ska vara så? Har för mig att jag läst något om hur mycket det är ok för pulsen att stiga i det läget men lyckas inte hitta något om det på internet nu. Någon som vet?

Trött
I övrigt är jag fortfarande sovtrött i princip hela förmiddagarna och då och då under resten av dagen. Jättekonstigt och frustrerande. Jag var ju och tog prover för ett par veckor sedan men har inte hört något än. Ett återbesök hos läkaren är inplanerat nästa vecka så jag hoppas på lite idéer kring justeringar då.

Jobb i veckan
Denna veckan jobbar jag bara ett långpass på tisdag, för att sedan inte arbeta igen förrän fredag eftermiddag. Därefter stannar jag dock på jobbet ända fram till måndag förmiddag. Träningsmässigt ger det fem träningsdagar på rad följt av två vilodagar. Enligt marathonschemat innefattar vecka 4 just fyra löppass. Jag hoppas benen håller för det även fast det blir löpning nästan varje dag i sträck. Snart dags att ta reda på dagsformen i benen förresten, 5 kilometer medelhård distans är planen för dagen!

2 kommentarer:

Dessi sa...

Läste på yrsel.com att en ökning av 7-20 slag/ min från liggande till stående är normalt. Hur pass säker källan är vet jag dock inte.

Susanna sa...

Aha, hm, då är ju mitt lite högt. Får fråga doktorn jag ska till i nästa vecka om hjärtat fortsätter att kännas lite konstigt. Tack för infon!