måndag 24 november 2008

Måndag 24/11 - Challenge med fokus på baksidan

Det är alltid med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot måndagens Challengepass. Jag vet ju att det kommer att bli oerhört jobbigt. Men ändå går jag dit, alla måndagar jag har tillfälle. För det är ju kul och utvecklande också.

Idag var det fokus på styrka, och främst på baksida lår och rumpa. Inte spyjobbigt för konditionen, men svidande för musklerna. Det hade ju suttit fint om det nu inte vore för den lilla detaljen att jag pressade mig till max i utfall igår. Jag hade stora problem med att ens motivera benen till att orka trampa mig framåt under cyklingen till gymmet. Ett olyckligt sammanträffande, men inte mycket att göra åt -bara att bita ihop och köra. När instruktören kom för att skälla på mig då jag bara tog den näst tyngsta stången i knäböjen lyckades jag pusta fram "Styrka för lår och rumpa igår. Ont!" varpå hon bara skrattade och sa "Vänta bara, det kommer mer".

Under de vanliga varven med stationer pressades triceps, framsida lår, biceps, rygg, mage, baksida lår, bröst, baksida lår igen (aj), och axlar. På axelstationen tränade jag för första gången i livet rotatorcuffen, och ojoj vad tung en 3 kiloshantel var i den övningen! Häftigt.

Och så när man trodde att det var slut beordrades vi lägga oss på mage med en träningskompis sittande på rumpan. Kompisen skulle trycka ner våra vrister i marken medan vi som låg på mage skulle pressa upp benen med hjälp av baksida lår. Puh vad jobbigt! I allra sista övningen piskades rumpan till smärtgränsen då vi stod på alla fyra jämte varandra och gjorde stora cirklar med benen mot varandra i runt, runt, ungefär som när man rullar tummarna.

Det var inte lätt att trampa igång cykeln efter passet, och det var ännu svårare att sätta kurs mot jobbet två timmar senare. Jag vill inte tänka på hur mycket musklerna hunnit stelna tills jag ska hem vid tio ikväll...

2 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Den där baksidalårövnningen när kompisen trycker ner foten/benet brukar vi köra på armyn ibland! Så du kommer ju briljera när du testar! :)

Jag måste testa challenge snart! När ska du gå nästa gång?

Susanna sa...

Haha, ja...

Det är ju alltid lite svårt att veta om mitt schema kommer att ändra sig, men som det ser ut nu är jag ledig på måndag. Och jag har tillräckligt med timmar så jag måste inte tacka ja till jobb, om det inte blir kris vill säga.