tisdag 1 juli 2008

Simning


Igår var jag och simmade igen, denna gången i en simhall med 50 metersbana. Det var riktigt nice att slippa vända så ofta, och gjorde det dessutom lättare att hålla koll på hur långt man simmat.

Jag fick ha en bana för mig själv turligt nog, så det var bara att simma på. Förra gången jag simmade fick jag ordentlig träningsvärk i ryggen, och igår började jag känna mjölksyra i rygg och axlar en bit in i passet. Den tar där den ska den där simningen alltså =)

Andningen hade jag fortfarande problem med, det känns som om jag inte får in tillräckligt med luft (jag crawlar alltså), så ibland får jag stanna och andas. Jag löste också problemet genom att byta till ryggcrawl vissa sträckor för att "andas ikapp". Trots att svårigheterna med andningen fanns kvar kändes det ändå bättre än förra gången, så jag hoppas på att problemet bara finns i tillvänjningsprocessen.

Idag blir det bara vila (och jobb) för min del. Det känns skönt att inte träna idag för min träningsvärk i lår och rumpa sedan söndagens styrka är inte nådig...

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Nu blir jag ännu mer sugen på att simma! Ska nog försöka få till ett pass imorn. Får väl se om jag lyckas komma undefund med hur man ska andas :) Hoppas du får en skön vilodag!

Sofy sa...

Är du säker på att det inte är du som ska simma vansbrosimmet om mindre än två veckor?

(oj, jag borde ju verkligen öva)

Förresten. Du skrev det jag alltid tänker för nån dag sedan, i en kommentar i en annan blogg. Bra där!

Anonym sa...

Jag har för mig att din läkare sagt något om att du skulle simma just crawl?
Sa läkaren varför crawl skulle vara bättre än t.ex. bröst sim?

Det e grymt med chinsklappen :)

Susanna sa...

Andréa - Om inte annat får jag visa dig torrsimning på land när vi träffas nästa vecka :)

Sofy - Svarade i din blogg...

J - Ja, min kiropraktor tycker att crawl är perfekt för mig då min rygg har en tendes att låsa sig, och alla axelrullningar i crawlen motverkar det. Dessutom är bröstsim ganska ansträngande för nacken, då man håller den i en lite onaturlig vinkel för att inte drunka ;)Annars är det inget fel på bröstsim, passar inte mig så bra pga nacken bara.