tisdag 8 juli 2008

Terränglöpning med ond benhinna

Idag stod det löpning på schemat, men det var med viss oro jag gav mig ut i skogen. Min ena benhinna har ömmat till och från ett tag, och idag var den värre än vanligt. Jag smörjde med liniment och masserade för att mjuka upp den, och det hjälpte nog lite, men ömmade gjorde den fortfarande.

Jag bestämde mig för att ta det riktigt lugnt idag, och för att värma upp grundligt. När jag väl kom fram till det skogsområde jag tittat ut på kartan som lämpligt för löpning insåg jag att jag missat lite höjdmarkeringar... Löpstigen ledde nämligen upp på ett berg! En riktigt brant lutning senare (och mer klättring än löpning) befann jag mig på toppen där löpslingan fanns. Jättehäftigt! Dock fortsatte benhinnan att ömma så jag sprang riktigt lugnt, men jag ska definitivt tillbaka dit då benet slutat ömma.

Har ni några tips för hur man botar en inflammerad benhinna? Efter sökning på internet är jag bara förvirrad - vissa ordinerar strikt vila och andra vill att man tränar bort det. Vissa poängterar att stretcha vaderna ordentligt, andra en behandling av kyla och värme om vartannat. Vad tror ni?

Dagens frukt och grönsakstallrik till lunchen. Grape, passionsfrukt och tomat. Så gott!

6 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

hm.. inte sås tor koll faktiskt.. men i senaste rw fanns en notis, jag kan försöka komma ihåg att ta med tidningen imorn när vi ses!

Anonym sa...

Min mamma, som är gammal hederlig gympalärare i grunden, har sagt åt mig att tejpa fram vadmuskel och fortsätta springa, fast i lugnare tempo, när jag har klagat över samma problem.
Annars kan du ju sluta springa ett tag och ägna dig åt power walks istället för att träna upp musklerna i underbenet ännu mer och samtidigt belasta mindre och på annat sätt.
Kanske värt att prova...
Kram

Erika sa...

För min del har det hjälpt att köpa riktiga inlägg till skorna som gör att hela foten får stöd i skon. Sen kan du även prova att tejpa ovanför fotknölen (runt hela vadbenet) och nedanför knäskålen. Det är där benhinnorna sitter och om man tejpar så "stannar de kvar" där de borde.

Susanna sa...

Julia - Bra tips, tack. Ska nog springa för något proffs i veckan och se vad de säger. Tills dess tar jag det lugnt med löpningen, det finns ju faktiskt andra ganska underbara träningsformer också, men när det är något man inte FÅR träna så... ja du vet.

Erika - Jag ringde Löplabbet och tänkte beställa tid till formning av sulor, men deras första tillgängliga tid var i början av september. Surt! Jag vill ju inte vänta så länge :( Men jag ska definitivt testa att tejpa när det väl känns lite bättre och jag ska testa att jogga lite lugnt igen!

Anonym sa...

gå till nån annan som trycker inlägg, vet inte var du bor men jag vet att vissa sjukgymnaster o gym etc me kan fixa inlägg... fixade mina genom friskvårdarna i enköping. :)

Susanna sa...

Ja jag tror att jag får ta och göra det. Budgeten svider lite, men de håller väl förhoppningsvis ett bra tag...