söndag 27 juli 2008

En ordentlig genomkörare av ryggen

Jag var hos sjukgymnasten/pt:n/kiropraktorn igen i veckan. Efter lite massage och behandling av ryggen gick vi till gymmet och arbetade oss igenom nya styrketräningsövningar för att bygga upp de muskler som är för svaga i min rygg (och mage).

Det var inte lite övningar jag fick... Sammanlagt med de övningar jag fått tidigare är det nu 11 styrkeövningar och 2 stretchövningar i programet. Jag testade att träna igenom dem i fredags och det tog ganska exakt en timme, och då höll jag bra fart och kort vila mellan seten.

En timmes styrketräning är lite för långt tycker jag, speciellt då jag har 15 minuters cykelväg till och från gymmet. Jag brukar försöka hålla passen kring 45 minuter, och då känns det som att jag kan behålla energinivån under hela tiden. Men jag får bita ihop. Två gånger i veckan ska programmet utövas så det gäller att vänja sig.



En övning som lades till är en jag alltid fasat inför - chins. Jag är fantastiskt svag i den övningen, och speciellt då jag ska hålla ett relativt smalt grepp för att fokusera på musklerna närmast ryggraden. Jag fick ha nästan så mycket hjälpvikt det fanns i maskinen för att överhuvudtaget närma mig de önskade 10 repetionerna. Pinsamt... Men jag hoppas på snabb bättring där.





Genom guidning av sjukgymnasten fick jag upp ögonen för en ny sorts maskiner jag inte observerat tidigare, maskiner av märket Bcube. Dessa finns bland annat för latsdrag och rodd och har fördelen att det finns separata handtag för varje sida, och att dragsnörena löper genom mobila hjul vilket gör att dragrörelsen blir med fri (och involverar fler småmuskler antar jag). Känns riktigt bra att träna med dem.





Såhär två dagar efter passet har jag ordentlig träningsvärk i nästan hela ryggen. Magen känner jag ingenting i, och jag tror jag redan är hyfsat stark där men ska självklart fortsätta öka styrkan även där. Gällande ryggen känns det skönt att ha fått övningar rekomenderade som fokuserar på de muskler som är svagast, och som behövs för att stabilisera min ryggrad. Det ska bli spännande att träna på enligt rekomendationerna och se om ryggen slutar värka och knaka.

Inga kommentarer: