måndag 28 juli 2008

Spinning + tvspel

Igår testade jag tv-spelscyklarna på gymmet. Jag gillar tvspel och jag gillar att cykla så jag hoppades att kombinationen skulle avleda den värsta usch-jag-sitter-på-en-motionscykel-och-kommer-ingenvart tristessen.


Expressobikes är alltså spinningcyklar med en skärm där ett tvspel utspelar sig. Tvspelet går (surprise) ut på att cykla och för att ta sig fram i spelet måste man trampa på cykeln. Det finns 30 olika växlar, och det häftiga är att då man i spelet ska ta sig uppför en backe ökar motståndet automatiskt. Dessutom är styret reglerbart och måste användas för att hålla sig i kurs.


Om jag har förstått det rätt finns det två olika speltyper, bana och drakjakt.


I banspelen ska man på snabbast tid ta sig runt en bana. Man kan tävla mot andra datagjorda cyklister, mot sig själv eller mot andra över internet. För de två sistnämnda måste man först ha registrerat ett konto på expresso.com

Bancykling

I drakjakten ska man cykla omkring på en stor plan och samla poäng genom att köra på drakar.

Drakjakt


Så hur roligt och hur jobbigt var det?

Positvt
Det var helt klart roligare än att sitta på en vanlig stationär cykel, och hade jag dessutom kommit ihåg att ta med mp3:n hade det nog varit ännu roligare (man kan också koppla in lurar i spelet och lyssna på musiken som erbjuds där). Det var också roligt att cykla omkring på banorna, och speciellt roligt vore att gå två till gymmet och tävla mot varandra.

Negativt
Det stora negativa var att cyklarna drevs av magnethjul och inte den sortens hjul som spinningcyklar har. Konsekvensen av det blev att det var i princip omöjligt att stå upp och cykla, eftersom motståndet inte blev konstant under hela trampvarvet. Längst upp gick det jättetungt och längre ner jättelätt, vilket ledde till ett hackigt rundtramp.

Drakjakten blev redan efter 10 mintuer ganska tråkig (om jag nu hittade alla funktioner vill säga) och på grund av att man inte kunde stå och cykla var det svårt att komma upp i puls utan att benen dog.

Summering
Expressobikes är en rolig och innoativ grej, som nog blir roligast om man är två, men som i mitt tycke inte slår vanlig spinning.

8 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Låter ju kul det där! Får komma till sl och testa nångång :)

Susanna sa...

Ja då kan vi tävla :D

Anonym sa...

Haha, vad kul!

Anonym sa...

Vilken Sportlife tränar du på?

Susanna sa...

Tösen - Ja, en riktigt häftig omarbetning av de vanliga motionscyklarna!

River - Jag tränar i vanliga fall på Almedal, men just dessa passet utfördes i Örgryte eftersom jag ändå befann mig i närheten och man ju ändå får träna var man vill i sommar :)

Anonym sa...

okey i see. almedal blir fint nu när det byggs ut där. ett tips provträna på lyxiga exclusive det ingår ju där också :P

Susanna sa...

Ja fast då får jag smita in för jag är bara 24... Undrar hur noga de är med leg där, tror du att de kollar det?

Anonym sa...

Aha okey. Ja, vad jag förstår så är det ganska hårt på det. Men du kan ju alltid ringa och höra efter? Skulle dom i receptionen vara svårövertalade kan du ju försöka med att du snart fyller 25, är skötsam (?..:)...) och driver en träningsblogg där du kan göra lite gratisreklam åt dom om du skulle gilla stället :P Hehe. Men när jag började jobbade på Sportlife så sa min träningskoordinator att jag inte skulle få ha klasser där för att de har åldersgränsen. De gör säkert undantag ibland om det visar sig att det är någon "stjärninstruktör" som är under 25, men som ny yngre instruktör förstår jag att man kanske inte får hålla i klasser där eftersom allt ska vara lite bättre och lyxigare.