måndag 15 februari 2010

Styrketräning och KonditionsArmy

Ett annat sätt att använda Atlasstenar...

Igår passade jag på att riva av ett styrkepass just före den inplanerade släktfikan. Alla vet ju att det bara är bra med snabba kolhydrater efter träning ;)

Jag supersetade igår, rygg och axlar, och har för mig att passet såg ut såhär:

Hantelrodd och Axelpress
Latsdrag och Drag till hakan
Omvänd rodd (se bild) och Axellyft åt sidan
Frog kicks och Baksida axel med hantlar

Roligt pass, fick också ordentligt med kontakt med ryggen vilket jag brukar tycka är svårt. Idag vaknade jag dessutom upp med ordentligt med träningsvärk i axlarna, vilket inte heller hör till vanligheterna.

***

Efter att ha jobbat 09-18 idag tog jag bilen ut till Lindholmen där Andréa hade Army. Min första Army med konditionsfokus och det gjorde mig ganska nervös.

Man kanske borde varit såhär härligt avslappnat klädd på armyn också... :)

Vi värmde upp härligt stegrande till peppande musik och därefter var det dags för konditonslåt ett. Minnet är lite suddigt men jag har för mig att den bestod av 30 burpees, 60 hand nudda motsatt tå (som en frontkick med rakt ben och nudda tån med motsatt hand) och 60 utfallshopp. De sista tio burpeesarna var riktigt sega och det var definitivt ingen spänst eller vighet i dem, men när det var dags för utfallshopp fick jag energi igen och då jag hoppat klart sneglade jag på klockan som visade 96%. Högsta noteringen på mycket länge. Coolt!

Armypasset var riktigt roligt idag! Fast övningarna ofta var superjobbiga ( i alla fall om man gjorde så många som man skulle och så djupt man kunde, vilket jag kan erkänna att jag inte alltid orkade, men jag är ju i början av min Armykarriär!), var de roliga och överrraskande. Det är inte varje dag man hoppar grodhopp genom salen liksom. Dessutom älskade jag att man inte tränade så mycket ihop med varandra idag utan kunde koncentrera sig på sig själv.

Fast min puls var i taket i vissa övningar var det fjantigt nog axellåten som smärtade mest. En "vilolåt" där man egentligen mest står med armarna utsträckta i knappt fyra minuter. Man rullar lite fram och bak, man pumpar armarna mot taket, man sträcker ut igen. Hur det kan vara så jobbigt övergår mitt förstånd.

När det kändes som vi hållt på i max en kvart var passet ändå nästan över. Tråkigt, men ett bra betyg till passet. Jag längtar faktiskt till nästa! Imorgon får det dock nog bli någon form av lugnare träning...

3 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Alltså du var verkligeng rymt imponerandet! Du kommer vara värsta armyproffset innan terminen är slut! :)

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Härlig träning!

Ja, prova både X-Fit och Zumba! Jag tror inte att du kommer ångra dig! =)

Lotta sa...

Oh vad härligt det låter!!!