måndag 1 februari 2010

Dags att flytta gränser, Armystyle!


Ni som följer mig här har säkert märk hur glad jag har blivit i min cirkelträning. Den är rolig, tuff och den får mig att känna mig stark, inifrån och ut. Efter att ha tränat den i nästan en månad är dock få övningar nya för kroppen, och plötsligt blir det inte riktigt sådär superjobbigt längre.

Jag vill fortsätta med min cirkelträning i evigheter eftersom den ger mig så mycket, men jag behöver ytterligare en utmaning. Dags att ta tag i träningsformen som jag vet kommer att ge "träningsvärk" och "spyjobbigt" en ny innebörd, Army Training.

Ja, jag fruktar denna träningsform.
Det kommer att vara hur jobbigt som helst. Men någonstans mitt i denna rädsla ser jag fram emot upplevelsen, att gå dit och veta att jag kommer att tvingas ta ut mig helt.

Det enda jag bävar inför är parövningar med okända människor, att inte vara stark nog för dessa i början och därför känna mig dålig. Jag ska göra allt jag kan för att inte tänka så, man börjar alltid någonstans ifrån och så är det för alla i olika utsträckning. Om man är dålig i början ser man framsteg snabbare! :)

Idag var det premiär. Tryggt nog hade jag Armyexperten vid min sida och tack vare henne fick jag massvis med pepp och stöd och orkade hålla ut det där sista, TACK! Passande nog är det också fokus på bålstyrka på armyn nu, antagligen den minst ansträngande armyformen.

Varje gång instruktören presenterade en övning tänkte jag "Phew, det där ser ju ändå inte dödsjobbigt ut" och blev lite lugn... tills jag inledde övningen. Allt var jobbigt, från att stå i omvänd planka till att hålla i stången då Andréa gjorde hängande rodd. Detta skulle kunna få mig att börja tänka negativa tankar, men tack och lov har jag i och med cirkelträningen verkligen fått bevis för att kroppen och nervsystemet behöver ett par gånger på sig att få ihop nya övningar, och under den här perioden är allt jobbigt. Så kommer det att vara några gånger nu. (Och när det väl lagt sig kommer jag kunna göra övningarna lite tyngre, och ansträngningsgraden kommer antagligen att vara konstant, haha.)

Jag väntar med spänning på träningsvärken imorgon, förhoppningsvis sitter den nästintill överallt i min kropp. Ett härligt lugn blandas med lite kvardröjande mjölksyra när jag sitter här vid datorn, fullt övertygad om att Armyn kommer att ge mig så mycket.

Wait 'till you see my smile.

8 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Du var bäst!

Mikkan sa...

Jag är också en sucker för cirkelträning, men har inte vågat mig på Army än. Jag gillar Kinesispassen på Zenit & Hötorget SATS Stockholm, lite kreativt cirkelupplägg och supertungt!

Anonym sa...

Gillar också cirkelträning men förstår ärligt talat inte grejen med army. Man måste kunna flytta gränser genom instruktioner utan att en fd militär står o gapar.
Cirkelträning eller crosstraining är ju helt klart fenomenal träning.
Nog om detta!
Läser din blogg regelbundet och som så många andra träningsbloggar av kvinnor är den välskriven. Dessutom imponerar du med vilja och styrka. Ytterligare ett plus: Du verkar inte bo mitt i stan med en massa träningsanläggningar runt hörnet och då visar du på en imponerande kreativitet gällande träning.
//Henric

Susanna sa...

Andréa - Ja, tack, bara nååågra snäpp sämre än dig bara, men tack :)

Mikaela - Nej man är ju ganska rädd för armyn ändå, eftersom den sägs vara så extremt jobbig. Kommer nog att vara nervös inför varje pass eftersom man inte vet vad som väntar... Åh Kinesis har jag velat testa länge, låter jätteroligt!

Henric - Tack så jättemycket för dina fina ord, de gav mig en väldigt bra start på dagen, tack!

Nej jag skulle nog heller inte vara bekväm med att ha en hård muskelknutte som stod och skrek i örat på mig, men army trainingen på gymmen här är inte sådan, tack och lov. Här är det en inspirerande instruktör som visar övningar och som sedan går omkring i salen och peppar och uppmanar oss att orka lite till.
Mer "Du är stark, du orkar!" än "Gör det bara för helvete!" :)
Passar mig bra.
Sedan gillar jag att komma till ett pass och inte veta vilka övningar som väntar. Igår gjorde vi exempelvis sex - sju övningar som jag aldrig testat innan, och det är roligt. Fast allra bäst vore det såklart om gymmen erbjöd lite fler klasser med cirkelträning i grupp med nya spännande övningar, eller att ha en cool crossfitlokal inärheten :)

Anonym sa...

Ok! Jag förstår! I så fall skulle jag också kunna tänka mig Army - träning. På "mitt" gym har de lagt in fler crosstrainingspass och jag hoppas att, precis som du skriver, de även anpassar salar/gymyta till detta ändamål.
Att inte veta vad som väntar är ju kittlande i sig...precis som att inte veta hur lång tid man ska hålla på.
Just nu vill jag att snön ska försvinna...Det hade underlättat betydligt för att köra crossfit i samband med löpning.
Hur ser dina träningsmål ut?
Hälsningar Henric

Anonym sa...

Mailadress förresten?

Anna sa...

Hej!
Är också lite sugen på att prova army men har inte riktigt vågat/hittat tiden än. Men om man inte vill svettas på okända människor föreslår du alltså att man går med någon man känner? Är det mycket parövningar, eller beror det helt enkelt på vilken instruktör man går för?
Påminner det mycket om skolgympa? Hatar sådana pass med "idioten", spring och lek, och sådant :/
Är det typ "stationsträning"?
Haha, förlåt att det blev så mycket frågor, men jag känner att informationen från sportlifes hemsida inte gav mig så mycket :/

Susanna sa...

Henric - Ja det vore grymt roligt med fler gym som satsade mer på crosstraining och tuff cirkelträning, det är så roligt med nya pass hela tiden!
Förstår att det längtas efter barmark om man springer mycket :)
Själv springer jag inget alls just nu, även fast jag kanske borde eftersom jag är anmäld till Göteborsvarvet. Men just nu känns det så väldigt mycket roligare med cirkelträningen. Något särskilt mål har jag inte med det, bara att träna för att det är roligt och för att bli starkare. Inom löpningen finns det dock mer prestation, så där vill man ju alltid bli snabbare. Tror det är lite därför jag lagt det på is ett tag, skönt att slippa kraven.

Anna - Ja, nu har jag hittills bara varit på två pass, men jag tror att jag har lite koll på passen ändå eftersom min kompis är instruktör (Andréa på lopningolivet.blogspot.com). Ofta är nog uppvärmningen och konditionsdelen individuell medans man gör styrkeövningar och vissa konditionsövnignar ihop. Utfallshopp gör man ju exempelvis själv medans skottkärregång görs ihop.

Jag skulle säga att vissa övningar påminner lite om gyman, fast även då jag inte gillade gympan gillar jag armyn. Kanske för att övningarna är omgjorda och mer funktionella, eller kanske för att jag vet mer om vad de är bra för och hur allt hänger ihop nu :)
De pass jag har varit på har inte varit stationsträning utan man har stått själv och värmt upp, och sedan gjort några övningar själv och några övningar två och två.
Jag tycker att det är jätteroligt, tuff men effektivt, så ta med dig en kompis och gå dit och testa! Passa gärna på de närmsta veckorna för då är det fokus på bålstyrka och inte lika jobbigt som om ytterligare någon vecka då det är konditionsfokus. Och om du undrar något mer ingående om passen svarar Andréa säkert gärna på dina frågor :) Lycka till!