söndag 5 april 2009

Träningshög på core

Den där rusiga känslan över hur fantastisk man själv och kroppen och världen är, den upplever jag titt som tätt vid hårda löppass, svettiga spinningpas och intensiva danspass. Igår upplevde jag den under och efter ett corepass.

Corepass för mig har varit ett nödvändigt ont. På gym jag tränat på tidigare har dem bestått av otaliga sit ups i olika varianter med ben och armar i olika positioner. Jag har tyckt att det har varit förutsägbart och tråkigt att träna core. Men, nu tränar jag på ett annat gym där varje instruktör skapar sitt eget corepass (istället för som tidigare -alla kör samma pass i tre månader). Skillnaden är stor. Nu kommer jag in i salen med lite pirrig förväntan. Undrar vad just den här instruktören kommer att hitta på just idag?


Igår var jag på ett corepass med min favorit-coreinstruktör. Hon bjöd på uteslutande bollövningar, vilket jag tycker är roligt då jag som sagt är lite trött på de traditionella sit upsen. Under passet fick vi bland annat träna på en balansövning där vi låg på mage på bollen och skulle försöka "flyga" genom att lyfta båda armar och ben. Utmaning! Fördelningen mellan rygg och maglåtar var perfekt under passet och i slutet fick vi gå ihop två och två och kasta bollen till varandra medan vi gjorde sit ups. En perfekt avslutning som verkligen sög ut det sista ur magen.

När coren var slut vandrade jag vidare till spinningsalen för veckan sista träningspass, 60 minuter spinning. Denna gången var kroppen med på noterna och jag fick till de pulstoppar och träningskickar som jag suktade efter i torsdags. Gott.

Idag och i fredags har jag haft vilodagar och nu är jag extremt taggad på att ge mig i kast med en ny härlig träningsvecka!

8 kommentarer:

Snorkkis sa...

Bollen är faktiskt bra hjälpmedel. Jag brukar titt som tätt rulla iväg in i möbler i vardagsrummet... inte alltid balansen är det bästa. Kul att du gillar core-passen!

Löpning & Livet sa...

det är tur att du börjat på ett så himla bra gym ;)

Anonym sa...

Hörrududu.. "På gym jag tränat på tidigare har dem bestått av otaliga sit ups i olika varianter med ben och armar i olika positioner." Nu tycker jag du är lite väl kritisk i dina bedömningar :) De Coreprogram som du syftar på är väl väldigt varierande både med mage, rygg och balans i en salig blandning.De var dom iaf sista jag var på ett? Det var iof vääldig länge sedan för jag tycker Coreträning är boring. Däremot kan jag förstå spänningen med individuella pass, men då kan ju också kvaliteten på passet variera, precis som ett spinningpass kan göra när vi instruktörer får "fria händer" inom vissa ramar. Bakom de tråmånaders pass som dina tidigare gym haft (antar att du menar Sportlife här) så är det en sjukgymnast och erfarna instruktörer som ligger bakom övningarna. En tanke är nog också att deltagarna ska bli trygga med övningarna och kunna utföra dem med god teknik för att minska skaderisken. Men för dig som kan utföra övningarna med bra teknik eftersom du är "bra" på träning förstår jag att spänningen gör mycket. Hade jag tränat Core hade jag nog också velat ha det så. Man hittar ju ändå sina favoritinstruktörer som kan leverera på ett tryggt, inspirerande och bra sätt. Jag ska testa Sportlifes nya Functionalkoncept på tisdag. Annars kommer passet vara på Måndagar på Ullevi. Jag försöker hitta ngt som ger bra träning för "Coren" utan att gå på "Corepass". Kanske borde köpa ett 10-kort och komma bort till erat gym och träna Core om det nu är så mycket bättre och roligare så att jag får in lite nyttig coreträning som är bra för löpare... :)

Anonym sa...

Haha vilken monsterkommentar. :)

Susanna sa...

River - Haha, ja verkligen en monsterkommentar!

Jo, att det är bra balans mellan mag och ryggtränng på de förkoreogaferade passen håller jag med om (och nu pratar jag om både Sportlife, Sats och Feelgood, vilka är dem jag har erfarenhet från), och det är det som har felat ibland på det nya gymmet. Däremot har jag tyckt att de övningar som varit med på de förkorrade passen blivit tråkiga snabbt, speciellt om man tränar så mycket som jag gjort. Då är det roligare med överraskningar och instruktörer som brinner för vissa övningar.
Är också riktigt spänd på det funktionella passet på sportlife men jobbar såklart ikväll, men vill testa så snart som möjligt. Och imorgon ska jag dit och köra afro och.... CORE. Spännande ;)

Anonym sa...

Synd.. annars hade vi kunnat träna funktionellt tillsammans. Den klassen kommer vanligtvis börja gå på måndag med Pernilla som är en grym och trevlig instruktör! Jag ska försöka gå på det passet några gånger i månaden iaf...

Vi kanske ses :)?

Anonym sa...

Sus: KUL att du gillar coren, en måndag lunch någongång kanske? :D
Emil: Ja bjuder på en omgång Core på en lördag med A-K om du vill, å bara för å poängtera, gissa vem som utbildat henne..:P
/J

Susanna sa...

River - Jaa! Pernilla är grym och jag ser jättemycket fram emot klassen så det gör vi absolut!

J - Är det du som har den då kanske? Vore roligt att testa. Och A-K är superduktig!