onsdag 29 april 2009

It has begun (pass 1, vecka 1)

Minns ni hur jag för några veckor sedan drömde att jag skulle springa ett marathon? Hur jag såg fram emot den mentala upplevelsen det skulle ge mig att springa så långt, och hur jag lyckats koppla bort alla tankar på min prestation och på folket som skulle springa med mig?

Den där drömmen höll sig fast i mitt medvetande ett par dagar. Jag gick och funderade över den men insåg att jag ju faktiskt inte gillar att springa bland folk, och att min kropp nog inte skulle uppskatta 4,2 mil på asfalt. Så jag slog bort tanken. Marathon? Inget för mig.

Veckorna gick och jag insåg att gruppträningsschemat på gymmen snart skulle tunnas ut inför sommaren. Dags att börja springa på allvar igen alltså. Men vore det inte lite smidigt att ha ett färdigt schema att springa efter, och ett mål att nå fram till?

Så kom jag på det.

Jag ska såklart springa ett marathon i egen regi, en helt vanlig dag på någon vacker skogsslinga, för upplevelsen och resans skull.

Nu är jag dock inte i löpform att springa marathon i dagsläget. Jag har faktiskt inte sprungit regelbundet på flera månader. Därför är min plan att ägna sommaren och lite av hösten till att springa mig igenom Szalkais marathonprogram och att någon gång framåt oktober ge mig ut i skogen och ut på jakt efter min mentala upplevelse. Lite omvänt att börja ett marathonprogram nu, men what the heck, det är ju ändå på somrarna som jag springer!

Först hade jag tänkt börja på 6 timmarsprogrammet eftersom jag springer så sakta, men då jag skummade igenom träningspassen insåg jag att det innehöll för lite löpträning för min smak, och tänker istället följa 5 timmarsgruppen, men kanske sakta ned tempot något.

Idag sprang jag mitt första pass.
2 km lätt distanslöpning på 14 minuter, följt av 1 km gång på 10 minuter, följt av ytterligare 2 km lätt distanslöpning på 14 minuter. Totalt 38 minuter.

I början kändes det hur lätt som helst. Jag fick till och med sakta ner tempot för att hålla mig till schemat, men efter tio minuter började den tryckande värmen ta ut sin rätt och det blev tyngre. Jag utförde passet precis som jag skulle men min puls var nog en aning högre än vad herr S skulle ha önskat. I fortsättningen ska jag försöka koncentrera mig lite mer på mina pulszoner och lite mindre på kilometertiderna.

Då var jag igång. Jag ska springa ett marathon. Hur spännande som helst!

18 kommentarer:

Dessi sa...

Vad smart du är! Riktigt smart! Varför har jag inte kommit på en sån idé?! :D Ska kolla igenom programmen och se om det finns nåt som passar mig :) Tack för inspirationen!

Susanna sa...

Dessi - Hehe, tack. Ja det är lite kul när det finns färdiga program att följa sådär, finns massor av olika, både i längd och fart, så du hittar säkert något du också!

Sara (Träningsglädje) sa...

coolt. en grej helt i min anda! tror för övrigt att du skulle uppskatta att springa ett tidslopp - mer glädje, mer gemenskap och alla håller på lika länge! (kommer från mig som inte heller gillar att springa i grupp)

Löpning & Livet sa...

vad duktig du är! om du vill följer jag gärna med på ditt marathon i oktober. I ditt tempo alltså. OM inte kan jag vara vätske- och matlangare :)

Anna (Orka mera) sa...

Coolt! Lycka till med mara-träningen!

Cizzi sa...

Vad härligt! Hoppas det går bra med träningen nu =)

Susanna sa...

Sara - Alright. Ja, från uppfattningen jag har fått från era beskrivningar av tidslopp verkar det vara en helt annan stämning där. Kanske får bli ett sånt nästa gång :)

Andréa - Tack! Jag har inte bestämt mig än för om jag vill springa allt själv eller om jag kommer att behöva någon som springer jämte mig och är fräsch hela "loppet". Haha, jag kommer lätt springa vilse efter ett par timmar annars. Vi får prata om det där.

Anna - Tack så mycket!

Cizzi - Tack! Hoppas, hoppas att benhinnan och allt håller bara...

Dessi sa...

Jo.. en fråga bara. Har rätt taskigt minne, vilka distanser är du van vid?

Bollar lite idér på jogg.se och en del tycker jag borde satsa på halvmarathon-upplägget på marathon.se medan andra menar att jag visst ska köra på hela marathondistansen om jag nu vill det.

Vore intressant att veta hur du tänker och hur din löparbakgrund ser ut lite grann :)

Susanna sa...

Dessi - Jag är inte van vid så långa distanser, och jag springer ganska sakta. När jag springer en normal runda i ett behagligt tempo springer jag kanske 7 eller 8 kilometer, och då tar det runt en timme. Det längsta jag har sprungit är runt 13 km.
Enligt det där schemat kan man i teorin börja i 6 timmarsgruppen utan att ha någon träningsbakgrund alls, och ändå klara att jogga sig igenom maran. Så med din regelbundna löpning borde det enligt den infon inte vara några problem alls.
Sen får du väl fundera lite över hur långt du vill springa och hur mycket tid du vill lägga på det, antar att passen blir fler och längre för maran än för halvmaran. Men för egna egoistiska skäl skulle jag såklart tycka det var jätteroligt om du också startade på maran, så jag har någon att skriva av mig till när jag vill ge upp :)

Dessi sa...

Detsamma! ;) Jag är en riktig quitter när nånting blir för jobbigt, men det kanske skulle ta o bli slut med det nu? Läskigt.. men spännande.. fast läskigt..

:D

Erika sa...

Wow vilken utmaning du har givit dig själv, det var en riktigt spännande idé! Man behöver ju inte springa ett marathon med tusentals anmälda för att det ska räknas som ett "riktigt" marathon liksom :)

Em Löfgren sa...

riktigt riktigt spännande!! så heja heja tjejen! detta ska bli skoj att följa =)

Susanna sa...

Dessi - Haha, du är rolig du. Let me know vad du bestämmer dig för!

Erika - Nej jag hoppas på att kunna skryta om min bedrift lika mycket sen ändå, haha ;)

Emliscious - Tack, tack, lär behöva folk som hejjar på mig ibland :)

MarathonMia sa...

Vilken superhärlig inställning! Man blir lätt biten av Szalkais program och ser fram emot nästa träningspass. Jag kommer följa dig med spänning - och marathon kan man springa året om!

Susanna sa...

MarathonMia - Tack så mycket! Jätteroligt att ha så många som följer mig :D

Miss Agda sa...

Bra där! Hittar man inte det man vill ha så får man skapa det själv! Coolt och lycka till!

Susanna sa...

Miss Agda - Tackar!

Känner att alla era lyckoönskningar nog kommer behövas som pepp någon gång när det blir tungt, så det uppskattas mycket!

Maud sa...

Vilket otroligt bra upplägg av träningen, detta passar mig perfekt så jag hakar naturligtvis på och börjar första passet IDAG