måndag 23 juni 2008

Spring i huvudet

Spring i benen kan jag inte säga att jag har. Benen är sega och resten av kroppen likaså. Är inne på min fjärde dag med måttlig feber, hosta och halsont. Och jag som så gärna vill springa! Mycket tankeverksamhet upptas av att planera perfekta löppass och fyllda träningsveckor.

Under semestern då jag åt mycket mer kolhydrater än jag brukar märkte jag hur mycket lättare det gick att springa. Och väl hemma i Sverige lyckades jag under ett 60 minuter långt fartlekspass avverka en sträcka på ungefär 10 km utan att fokusera på annat än just fartlekar.

Träningen fungerar riktigt bra nu, och dessutom går jag på något märkligt sätt ner i vikt, trots allt socker jag sätter i mig. Det kan bero på att jag kollat i lite Bodytidningar och övergett GItänkandet "fett är ingen fara, begränsa kolydraterna under viktnedgång" för Bodybuildertänkandet "kolhydrater behövs för att prestera, fett från fisk och nötter är ok - i begränsade mängder".

Kroppens reaktion kan annars bero på den enorma mängd energi jag gör åt med då jag joggar. Löpning är verkligen en extremt effektiv träningsform. Som jag vill ge mig på igen, NU!

4 kommentarer:

Sofy sa...

Kanonbra tjejen! med tänket, med minus och att huvudet vill. Febern ger jag inte många pluspoäng för däremot...Trist, krya på dig!!!

Anonym sa...

Kul att få läsa din blogg, hittade just hit. Trist att vara förkyld, jag har samma problem just nu.

Anonym sa...

jag tror också på kolhydraterna!

Mikkan sa...

Jag tror i grunden på low carb / produkter med bra GI och hög kvalitet, så att det inte bara handlar om mängd energi utan även från vad det kommer. Men, jag märker också att jag beh kolhydrater för att kunna träna bra, och det måste man ju lyssna på, hitta sin egen balans liksom. :)