onsdag 25 juni 2008

Crawl


Sist jag var hos kiropraktorn rekomenderade han simning; crawl och ryggcrawl närmare bestämt. Han förklarade att jag bara kommer att märka skillnad i ryggen om jag simmar minst tre gånger i veckan, och sedan tillade han "men för dig som är så seriös med din träning blir det väl inga problem".

Något problem blir nog inte simningen, fast kanske lite bökig. Men nu när han sa så måste jag ju ge det en chans i alla fall. Vad som helst som resulterar i en mindre ömmande rygg.

Efter dagens sju timmar på en fabriksstol hade jag två val.
1. Att vara snäll mot ryggen genom att simma
eller
2. Att vara snäll mot förkylningen genom ytterligare vila

Jag valde det första. Lugn simning var planen. Crawl är dock inte lugn simning. Det är högintensiv träning. Crap.

Jag har för övrigt inte crawlat på 15 år. Inte sedan jag i lågstadiet under en period tävlade lite i simning. Det kändes därför lite nervöst att ge sig ner i bassängen och sätta igång, men själva simmandet flöt faktiskt på väldigt bra. Att crawla kanske är som att lära sig cykla, har man väl lärt sig glömmer man inte...

Vad jag dock hade problem med var andningen. Eftersom jag inte är 100% frisk än blev jag snabbt väldigt andfådd, och då kändes det som om den luft jag tog vart tredje simtag inte riktigt räckte. Och andades jag oftare hann jag inte blåsa ut all luft jag hade i lungorna. Därför fick jag stanna efter ett par längder och andas lite, alternativt byta till ryggcrawl då och då. Jag hoppas det löser sig då jag är helt frisk eller då jag fått in vanan lite.

Pulsklocka fungerar ju inte så bra att ha i vattnet, så jag mätte pulsen med hjälp av fingrar och 15 sekundersintervaller på simhallens klocka. Genom mina vetenskapliga mätningar gissar jag att min medelpuls låg på cirka 160 slag/min och max på strax över 180. Simning verkar vara en bra träningsform!

6 kommentarer:

Anonym sa...

hmm jag har aldrig lyckats crawla mer än 10meter, e helt slut efter det. Tror ajg gör ngt fel *he he

Sofy sa...

själv har jag simmat 27 minuter tantsim idag. Med högt huvud och nackspärr som resultat. Var var jag när man lärde sig den obligatoriska crawlen???

Kul för dig att det funkar! Kram kram

Löpning & Livet sa...

Åh du kan crawla! Vi måste simma tillsammans nån dag snart så att du kan lära mig!! Jag kan verkligen inte det där med andningen, jag gör tvärt om hela tiden :D

Anonym sa...

Jag får hålla med J, det är ju apsvårt att crawla! Bra jobbat!

Löpning & Livet sa...

Föresten.. har kollat min kalender nu.. jag har tyvärr fullt upp både måndag och onsdag, men veckan efter har jag inte så jättemycket inplanerat och jobbar endast 3 kvällar (mån, tors, fre 17-22) och söndag (15-20). Hur ser det ut för dig då?

Susanna sa...

j - Haha, ja det gör du nog då ;) Nej men allvarligt är det ju en ganska svårbemästrad simningsform. Undrar hur lång tid det kommer ta att hitta tillbaka till den bara...

Sofy - Tror inte ens man lär sig crawl i skolan, det är nog bröst och rygg som gäller. Jag får också ont i nacken av bröst, men det blir bättre om man har simglasögon på sig och doppar huvudet vid varje tag.

Andréa - Yes, vi lägger till det på vår lista över träningsrelaterade aktiviteter vi ska ta oss igenom =)

Anna - Tack!
Ja det var visst inte det lättaste... Men skam den som ger sig!