söndag 29 juni 2008

Renande djupa andetag

Skulle ni våga springa här?


Löpningen var obeskrivligt härlig och själavårdande igår. Jag hade haft en otroligt jobbig dag på arbetet, då en redan mentalt ostabil människa blev mer mentalt ostabil... Inget man som ensam personal vill ha ansvar för, men det löste sig till slut.

När jag väl stack från jobbet visste jag inte om all dagens stress skulle resultera i att min energi var slut, eller att jag faktiskt skulle må bra av att springa av mig. Turligt nog visade det sig att kroppen ville det senare.

Jag sprang i ett backigt men väldigt vackert skogslandskap, och jag njöt hela vägen. Det är så häftigt hur jag nu börjar springa på i den takt jag är van, och sedan på pulsklockan inser att det inte är alls ansträngande för mig längre. Den första biten sprang jag på i mitt invanda makliga tempo och andades djupa energigivande andetag.

Sen började backarna. Och det var inga dåliga backar, de var branta och långa. Ibland spurtade jag uppför dem, ibland gick jag. Ni förstår hur brant det var då jag genom att gående ta mig uppför dem höll en puls på 89% av max...

Backarna störde min rytm lite, för så branta som de var ville jag inte springa för fort nedför dem heller, så joggingen blev lite avbruten. Däremot höll sig pulsen hög hela tiden.

Jag passerade bland annat den läskiga bron på bilden ovan, en cirka 50 meter lång träbro som gjorde att jag sprang över sjön. Det var lite obehagligt men samtidigt väldigt, väldigt häftigt. Det var ganska otippat också, att springa på i lugn och ro vid sjökanten, och sedan behöva springa över sjön...

När jag väl kom tillbaka till stället där jag parkerat cykeln hade jag sprungit i 65 minuter med en medelpuls på 80 % av max. Då var det bara att bita ihop och cykla den dryga milen hem. Det blev en tur på 25 minuter, 76 % av max.

Jag somnade som en stock igår :)

11 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Du har sprungit runt stora delsjön ser jag :) Var längesen jag sprang där, men nu blev jag sugen! Trots alla hemska backar :)

Anonym sa...

shit vad du kör :)

Anonym sa...

ha ha fast jag springer ju inget :(
Hmm höstschemat börjar v35 om jag inte mins fel.

Em Löfgren sa...

"själavård" Gud vad jag älskar det ordet! och det kan innebära så mycketolika saker! själv har jag tagit upp kontakten med min gamla vän som jag tappat bort här i livet och nu är vi tillbaka och det är riktig själavård för mig!

Sofy sa...

YEAH!!!

Anonym sa...

hehe ja det är kul att djur också blundar när dom njuter! :o)

Anonym sa...

oj, vicken bra runda du fick till! Backar kan va riktigt grymma, positivt är att de knuffar upp flåset rejält!!

Anonym sa...

Jag brukar tycka att det är jobbigt att gå delsjörundan. Springa den är grymt bra jobbat!

Anonym sa...

Å vilken härlig runda! Backar och natur är ju de bästa ingredienserna för en perfekt löptur :)

Felicitas sa...

Vilken HÄRLIG bro!! Och det låter som en fantastisk tur!! :D

Susanna sa...

Andréa - Ja det är fint men backigt. Jag tänkte liksom att "man springer ju runt en sjö, hur backigt kan det vara?". Jag hade fel...

j - Men gymmar desto mer =)

Emliscious - Ja, ordet är lika fint som man mår bra av det :)

Sofy - =)

Milla - Ja, man får hoppas att det är därför i alla fall, haha.

Ruth - Ja de är ju jobbiga hur sakta man än springer ;)

Anna - Det är verkligen fint där. Men jobbigt, så jag gick ju en del jag också.

Felicitas - Bron är häftig men lite skrämmande :)