tisdag 5 januari 2010

Mördarcikelträningen

Idag har jag träningsvärk i alla delar av min kropp. Från de inre djupa magmusklerna till de högst sittande ryggmusklerna, från de nedersta vadmusklerna upp till käkarna. Just det, käkarna. Ett par gånger tidigare när jag tränat ordentligt hårt har jag vaknat till på natten och insett att jag legat och spänt ihop käkarna, kanske som någon form av motreaktion till all spänning som träningen skapat i min kropp. Så även inatt.

Träningsvärken och den medföljande stelheten är av den kalibern att jag får lätt ångest om jag hunnit sätta mig i soffan och för sent inser att jag glömt att bära med mig vattnet. Varje rörelse är begränsad av stor stelhet och viss smärta. Ja, cirkelträningen verkar alltså fungera för mig. Jag har nu genomfört ett och ett halvt pass och det har uppenbarligen chockerat kroppen. Ett halvt pass innan balancen i söndags och ett helt pass igår. Tack och lov att det är konditionsdag idag, jag skulle inte kunna lyfta en hantel eller hoppa spänstigt idag.

So, vem har jag fått dessa brutala träningspass ifrån? The one and only mördartränaren Jillian Michaels såklart! Jag surfade runt efter träningsinspiration då jag vet att jag tränar bra mycket hårdare om någon har satt ihop ett färdigt program åt mig än om jag hittar på ett själv. Jillian känns som gudinnan av cirkelträning och på hennes (viktminsknnings)sida fanns såklart härligt stentuffa program. Det kostar 4 dollar i veckan att vara medlem och jag planerar att vara det tills jag byggt upp en bra övningsbank med färdiga program.


Ett av hennes hardcore pass kan se ut som följer:
5 minuters uppvärmning
5 cirklar med 5 övningar i varje, två varv per cirkel (vilket i nuläget tar mig nästan 60 minuter, men det är för att jag inte orkar köra på helt utan vila än)
5 minuters nedvarvning

En cirkel består av två övningar som involverar i princip hela kroppen, så som utfall med bakre benet på bänk ihop med axelpress, eller sumobenböj med tricepspress. Därefter följer två konditionsövningar, så som hopprep eller burpees och sist finns en mag- eller ryggövning. Så gör man två varv av den cirkeln, och därefter går man direkt vidare till nästa cirkel som är uppbyggd enligt samma principer.

Låt mig informera om att det är galet jobbigt! Jag orkar definitivt inte fullfölja en minuts snabba burpees i slutet av ett pass utan får stanna upp och dö lite här och var, men så har jag ju precis börjat också. Fast passen är mördarjobbiga längtar jag efter dem eftersom de får mig att känna mig kraftfull och bli härligt slut i hela kroppen. Jag tror att det kommer bli riktigt bra det här!

11 kommentarer:

Lotta sa...

Ooooh det där kommer att bli så j*kla bra!!! Yo go girl!

Em Löfgren sa...

gaaaaaaah låter brutalt!!och skoj! jag vill oxå =)

Träningsglädje sa...

spännande! det där måste jag spana in!!!

Träningsglädje sa...

vad är det för länk till jillian? är inne på hennes sida men det är så många undersidor där...

Träningsglädje sa...

nu hittade jag det!! :)

Träningsglädje sa...

men åh. då hittade jag inte rätt ändå för jag kom till en exempelövning där hon gjorde en vanlig hederlig tricepsövning...

Löpning & Livet sa...

ser fram emot att få testa snart! men du, när du kört det där programmet en månad tycker jag definitivt det är dags för amry!! KOmmer gå som en dans! :)

Miss Agda sa...

Låter intressant och supereffektivt! Och vilken bra inverkan den verkar ha på dig (och då pratar jag inte minst känslan som ju trots allt är såå viktig)

Annika sa...

Så härligt att läsa om din träningsvärk, på ett bra och snällt sätt alltså :) Grymt jobbat att köra själv och ta ut sig så bra! Blev också nyfiken på programmet :)

carro sa...

Härligt att läsa att du fortfarande gå din egna väg träningsmässigt.
By the way, är tillbaka i bloggsvängen igen. Visserligen supergravid. Mao inte så mycket endorfinsprutande-pannbenspass kan jag tyvärr inte bjuda på
:D

Susanna sa...

Lotta - Haha, tack ska du ha!!

Emliscious - Ja det är underbart brutalt!! Love it!

Sara - Ett pass ihop nån gång när du är i stan kanske?

Andréa - Ja det känns bra att ha fusktränat på mountain climbers inför armyn :)

Miss Agda - Verkligen, känslan är fantastisk och det får en verkligen att längta efter varje pass. Det i kombination med hur effektivt det är blir guld!

Annika - Haha, väldigt rolig kommetnar, jag tror att jag förstår precis hur du menar :) Ja jag har alltid gillat att träna själv så det funkar faktiskt ok att ta ut sig på egen hand, även om det där allra sista kanske funkar bättre i grupp.

Carro - Så roligt att du är tillbaka!!