måndag 11 januari 2010

Cirkelfys, Temaspinning, Cirkelträning och Yoga

Well då var det dags att sammanfatta de senaste två dagarnas fyra träningspass. I lördags var det alltså öppet hus på en Friskis och Svettisanläggning. Jag körde Cirkelfys och Temaspinning.

Cirkelfysen var ganska lik all annan cirkelträning jag tränat på gym med två undantag. Dels var uppvärmningen både för lugn och för lång för min smak, nästan 15 minuter av vridande och stretchande utan någon högre intensitet, och dels var det bara en övning att välja på per station. Övningarna var funktionella, exempelvis utfallsgång med axellyft framåt, fjärilen och benböj med axelpress, men de var inte någon större utmaning. Övriga deltagare verkade dock mer än nöjda med passet (som är ganska nytt för kedjan) och kanske är jag inte representativ för en F & S kund. Jag ville ha haft lite mer. Lite fler övningar, lite högre intensitet.

Spex och lek!

Att Friskis och Svettis inriktar sig lite mer på rörelseglädje och gemenskap än hård och fokuserad träning framkom också på spinningpasset. Passet var fokuserat kring de låtar som valts ut och i dessa växlade vi helt enkelt mellan position 1, 2 och 3. Ofta 2 eller 3 i refrängerna (jag gillar inte position två, den man står rakt upp, den är märklig!). Nu är jag ganska bortskämd med de ordentligt genomtänka pass som Andréa och Jim ger, och för mig kändes det här lite mer som lek än som träning. Men återigen, det uppskattades verkligen av folket omkring mig i salen, det sjöngs med och alla var glada. Uppenbarligen är det vad som funkar för dem. Det var en rolig upplevelse, väldigt annorlunda.

Just glädjen och gemenskapen tycker jag är vad som talar starkt för F & S. Det var en härligt familjär stämning på anläggningen och deltagarna spred verkligen värme mellan varandra. Dessutom var alla vänligt inställda och service minded. Då jag glömt hårtofs var det exempelvis bara att nämna innan en instruktör sprang iväg och skaffade en åt mig, och mellan passen kunde man äta fritt av frukt och godis. Det ger många pluspoäng!

Det är för övrigt reafynd jag har på mig, 199 respektive 250 för linne och tights. Very nice!


Igår var det dags för cirkelträning Jillianstyle igen. Ett fantastiskt jobbigt sådant, med ben ben ben. Man vet att man gör jobbiga övningar när man känner att en minuts Jumping Jacks är vila...

Det fascinerar förresten mig något oerhört hur mycket svårare en övning är första gången man gör den. På detta passet var det t ex premiär för plankrodd, dvs en planka med raka armar men med hantlar under händerna, där man lyfter en arm i taget upp till roddpostion. En övning vars delar jag är van vid, både planka med raka armar och rodd med hantel sitter i ryggmärgen. Men vad händer när de plötsligt ska kombineras? Nervsystemet chockas och pulsen rusar iväg upp mot 85%. Ibland känner jag nästan för att skratta lite åt kroppen. Jag menar, hur farligt var det egentligen? Om ett par veckor kommer jag att kunna göra samma sak med bra mycket tyngre vikt utan problem, bara för att det inte är okänt längre. Märkligt men fascinerande.

Jag hann inte göra klart passet igår, långt ifrån. Det var som sagt mycket ben och då blir det mycket 2*15*2 istället för bara 2*15 per cirkel, eftersom allt ska upprepas på båda benen. Det tar tid. Dessutom är det svårt att hålla samma snabba tempo passet igenom när allt involverar så stora muskler. Då klockan stod på 65 minuter hade jag bara hunnit igenom cirkel 1-3, men lämnade det vid det, då jag skulle vidare in i yogasalen.

Mycket länge sedan jag körde ren yoga nu, och jag hade turen att hamna på ett riktigt bra pass. Fokus låg på bakåtböjningar, något som min rygg verkligen längtar efter och jag njöt i fulla drag. Det knäckte och lossnade ordentligt i spänningarna, helt suveränt. Vanlig yoga är inte så pjåkigt alltså, det duger riktigt bra det också!

Nu väntar lite städning och fixande i lägenheten, innan mina stela ben och jag ska ta oss till gymmet för ytterligare ett pass cirkelträning. Morgondagens vilodag kommer att sitta fint!

4 kommentarer:

Fitnesscoachen sa...

Plankrodden kör vi mycket med kettlebells också, då heter den renegade row. :) Riktigt tuff och bra träningshelg du fick till, härligt!

Susanna sa...

Oj på kettlebells! Galet, hur håller man balansen då? Tycker det är bra jobbigt på hantlar jag...

J sa...

Stående raksträcka kan upplevas lite märklig, men ser man på utomhuscykling så används den ju ibland. Jag kör den ytterst sällan eftersom folk ofta gör fel och då kan den bli jobbig för knäna.

Gemenskap och rörelseglädje går ju att koppla ihop med stenhårdträning! Hälsa de på F&S det ;) ha ha (Nu bör ju inte alla träningspass vara stenhårda, man får en bra träning ändå)

Susanna sa...

J - Jo det gör man förstås, men det kanske är mest i uppförsbackarna och då lutar man ju sig framåt så balansen blir lättare. På spinningcykeln tycker jag att balansen är det svåraste. Och som du säger, det känns lite konstigt i knäna.

Haha, ja det är sant! Kan tänka mig att man kan kombinera det exempelvis genom boxpass. Borde dyka upp på något av dina pass nån gång!