lördag 14 november 2009

Vecka 46

Nej, veckan är ju inte slut än, men jag är lite otålig. Jag sitter här framför datorn och har extrem träningsvärk i benen och ska strax springa långpass. Hela den långa underbara helgen är jag ledig och den går i träningen och hälsans tecken. Hårda träningspass varvas med själfyllda aktiviteter och försök till självutveckling.

Det där sistnämnda är inte lätt. Att i sig ändra ett beteende eller tankesätt som man burit med sig genom livet är oerhört svårt, men för att överhuvudtaget kunna nå dit måste man faktiskt först också komma på ett alternativt sätt att tänka. Hur hanterar man egentligen den här situationen? När det här händer och han/hon gör på det sättet, vilken är då den sunda reaktionen från mig? Många tankar som passar perfekt att ta paus ifrån genom träning!

Måndag - Vila
Jag jobbade mycket förra veckan, och speciellt under helgen. När jag kom hem från jobbet vid 22.30 i söndagskväll visste jag att jag klockan 09.00följande dag skulle infinna mig på jobbet för att jobba dygn. Att prioritera sömn framför eventuellt morgonträning var det enda vettiga för att orka med dygnet.

Tisdag - Core + Spinning
En nästan helledig dag och jag längtade efter löpning och coreträning. Tänkte kanske springa under eftermiddagen och coreträna på kvällen. Men vädret var galet tråkigt och grått och jag justerade planen till att innehålla spinning istället för core. Träning inomhus kändes bra mycket härligare än löpning i rusket.

Träningen inleddes med ett riktigt bra corepass. Första på länge som jag fick träningsvärk ifrån. Bra övningar som kändes nya men som ändå var enkla att förstå. Lagom jobbiga, så att man kände att om man verkligen biter ihop kanske kanske man orkar låten ut. Härligt!

Lite vattenpåfyllning senare var det dags för spinning. Det var ett kul pass med musik som passade mig, men dock utan träningstanke bakom. Upplägget var att köra på och köra på i låt efter låt, utan inlagd vila eller några pulsangivelser. Inte helt min grej. Dessutom började jag av någon anledning svettas sjukt mycket och mådde bra illa innan klassen var över. Tråkigt.

Onsdag - Planerad träning
På onsdagarna går en av mina favoritstyrkeklasser -Challenge. Cirkelstyrketräning i grupp. Jag hade kvällen perfekt planerad för mig, träna passet ihop med en kompis, gå förbi en indisk restaurang och köpa med mat för att sedan åka vidare till ytterligare en kompis för en trevlig minitjejkväll.

Nu fick jag dock en idé om att kolla av läget på vårdcentralen under eftermiddagen, och döm min förvåning när det inte var någon kö alls till vaccineringen. En spruta senare fick jag dock veta att jag gjorde bäst i att vila kvällen ut, och träningsdelen av kvällen ställdes in. Resten genomfördes och var väldigt trevligt.

Torsdag - Intervaller + BodyBalance
Inga fruktade sjukdomssymptom utbröt under onsdagskvällen och jag hade klartecken att träna igen. Min arm ömmade en del men mest då jag försökte ligga på sidan eller strök över den, inget större problem och inget jag behövde koncentrera mig på, här skulle nämligen tränas kvalité!

Pass enligt schema:
Uppvärmning 14 minuter 2 km
Koordinationslopp 3*60 meter
Kort intervall 8*200 meter (cirka en minut, cirka 5.00 fart).
60 sekunders vila mellan intervallerna.
Nedvarvning 9 minuter 1 km

Jag värmde upp i lugn takt och fick kroppen genomvarm. Tänkte "teknik" då jag sprang koordinationsloppen och kände att jag fick bra flyt. Testsprang en intrevall och fick både tidsangivelsen, farten och sträckan att stämma. Ready for take off, alltså!

Nedan följer för mycket siffror för att få plats i min almenacka. För mig är det viktigt att skriva ned dem någonstans och det blir här. För er är det antagligen inte speciellt viktigt att läsa, så scrolla gärna förbi :)

Mitt pass:
Uppvärmning (inkl gång) 14:51, 2 km, 76%
Koordinationslopp

Intervall 1, 1:00 minuter, 78% i medelpuls, 86% i maxpuls
Vila 60 sekunder, 79% i medelpuls

Intervall 2, 0:59 minuter, 78% i medelpuls, 84% i maxpuls
Vila 60 sekunder, 78% i medelpuls

Intervall 3, 1:01 minuter, 80% i medelpuls, 87% i maxpuls
Vila 60 sekunder, 79% i medelpuls

Intervall 4, 1:00 minuter, 81% i medelpuls, 88% i maxpuls
Vila 60 sekunder, 82% i medelpuls

Intervall 5, 0:57 minuter, 80% i medelpuls, 86% i maxpuls
Vila 60 sekunder, 81%% i medelpuls

Intervall 6, 0:56 minuter, 83% i medelpuls, 87% i maxpuls
Vila 60 sekunder, 82% i medelpuls

Intervall 7, 1:00 minuter, 81% i medelpuls, 86% i maxpuls
Vila 60 sekunder, 81% i medelpuls

Intervall 8, 0:59 minuter, 83% i medelpuls, 87% i maxpuls
Vila 60 sekunder, 80% i medelpuls

Nedvarvning 7:35 minuter, 1 km, 80% i medelpuls

Vad kul det var att få springa på och ta ut sig ordentligt! Roligt också att intervallerna kändes lagom utmanande. De var ordentligt jobbiga och jag fick verkligen springa på för att hålla rätt fart, men det gick! Mitt i passet var det som vanligt lite tröstlöst men det tog slut snabbare än förväntat och jag klarade det! Riktigt nöjd med passet och ett riktigt roligt pass!

Någon timmes avkoppling senare (ni som har koll på bloggarna vet redan hur jag spenderade den) var det dags för bodybalance. Jag var lite nervös över om armen skulle göra ont i solhälsningarna men det var inga problem alls, jag glömde bort den efter bara några sekunder. Jag tackar BodyBalancemagin för det! Passet var lika himmelskt som det brukar och jag är så tacksam för att ha funnit den här träningsformen som får mig att må så bra. Extra lyxigt också att ha en, som han själv skulle säga, outstanding instruktör instruerandes på hemmaplan.

Fredag - Styrka
Efter en natts sovande jour slutade jag jobbet klockan tio och var färdig med veckans jobb. Men inte med veckans träning! Tack vare planerad och oplanerad vila hade jag ju flera roliga pass kvar att köra! Den där träningsformen som jag inte kan sluta hylla hade givit mig härlig träningsvärk i ryggen och jag kunde för första gången på länge gå till gymmet och träna ett renodlat benstyrkapass. Så jobbigt men så kul!

Det blev lite rehab och därefter enbensövningar för hela slanten. Utfallsgång, sittande och stående vadpress, benpress, sittande och liggande benspark. Efter ett par övningar kändes mina ben som betongklumpar när jag vandrade runt mellan maskinerna och när jag skulle placera benen rätt darrade de till den grad att jag nästan fick styra dem rätt med armarna. Löjligt hårt men fantastiskt roligt!

Lördag - Långpass
Inte riktigt lika roligt idag. Jag ska som sagt ut och springa snart och det kommer nog vara ganska plågsamt, i alla fall de första kilometerna. Inte riktigt rätt dag att hoppas på att förbättra tiden på rundan kanske, men antagligen rätt dag för att få ett lyckobringande löppass i den fina skogen.

Vi hörs igen efter helgen!

Inga kommentarer: