söndag 15 november 2009

Löpning och Boxning


Vet ni varför jag är så glad? För att jag håller en sprillans ny kamera i handen! Och vet ni vad det betyder? Massvis med fler bilder här. Roligt!

Lördag - Långpass
Jag kunde knappt, och jag överdriver inte, ta mig ur sängen i lördags. Jag kommer inte ihåg att jag någonsin har haft en sådan brutal träningsvärk i benen. Det kändes som om bara jag spände en muskel lite började den krampa. Och det var inte bara i benen förresten, utan i vaderna och i gluteus också. Perfekt upplägg för ett långpass? Not quite.

En rolig parantes är dock att jag som ni kanske minns tränade vänster och höger sida för sig på benpasset. Jag är nämligen svagare i vänster lår än i höger, och svagare i höger vad än i vänster. Kompensation kanske. Hursomhelst skiljde sig min träningsvärk åt rejält mellan sidorna. Jag hade väldigt mycket mer ont där jag var svagare. Kul att det gör nytta!

Tillbaka till löpningen. Cirka tio kilometer enligt schemat. Om vi säger såhär, de första fyra eller fem kilomterarna vill jag helst inte tänka på. Det gjorde så ont!! Mjölksyran brände och brände och musklerna var så stela att de inte ville gå med på att svikta alls. Men någonstans mitt i rundan vände det och slutade göra ont. Lätt kändes det väl inte direkt, men det funkade och i mål kom jag på 74 minuter, två minuter långsammare än förra veckan, men med samma puls. Helt klart godkänt under förutsättningarna.

Söndag - Boxning
Min söndagsträning var egentligen vigd åt att styrketräna överkroppen, men då Andréa undrade om jag inte ville slåss med henne kunde jag inte tacka nej. Såhär i efterhand kan jag med stor säkerhet säga att jag kommer att ha fin träningsvärk i axlar och bröst imorgon!

Andréa inledde med brutal armyuppvärmning. Roligt och svettigt. Trots att det var ordentligt jobbigt med långa sekvenser upphopp och mountain climbers på slutet överlevde jag eftersom vi hade fått tid på oss att jobba upp pulsen i ok takt. I slutet var dock min puls uppe på 92%, antar att det var mjölksyran i benen som gjorde upphoppen extra jobbiga.

Dags för box. Slag och sparkar varvades med roliga magövningar. Timmen gick sjukt fort och vad jag hann konstatera var att det var roligt, svettigt och gav outhärdlig mjölksyra i armarna, både när man själv slog och när man höll emot.

Kort sagt en riktigt rolig och jobbig träningsform som jag nog kommer att vilja träna mer av.

(Instruktören N var snäll nog att föreviga några av Andréas och mina övningar, tack!)

Nu är träningsveckan slut, men någon vila blir det nog inte än på några dagar. Nästa helg ska jag nämligen åka iväg och då lär det inte tränas på flera dagar. Om inte kroppen känns alltför sliten blir det löpning imorgon, och kanske kommer det ett inlägg om det redan imorgon kväll.

Ha en mysig söndagskväll!

7 kommentarer:

House Of .... sa...

haha o då blir ju jag med alldeles glad, för att man ska få se massor av skojjiga bilder ju ;)

Träningsglädje sa...

oooh skoj!! och skoj med box. älskar det!!

Löpning & Livet sa...

jag vill slåss mera!! :)

Miss Agda sa...

Grattis till nya kameran och härligt med lite bilder som utstrålar ENERGI!

Annika sa...

Ni ser så duktiga och starka ut :)

Och grattis till nya kameran, så roligt med biler :)

Ebba sa...

Vad avundsjuk när jag läser om dina träningspass!! Jag vill också :)

Susanna sa...

Ingela - Win - win :D

Sara - Ja det är riktigt roligt, speciellt när man boxas med någon man känner och vågar slå till ordentligt mot :)

Andréa - Jag med!! Kollade dock almenackan och är upptagen de kommande tre söndagarna. Skit! Men det lär väl finnas box på vissa andra gymkedjor också.

Miss Agda - Dubbeltack!

Annika - Haha, tack :) Riktigt roligt var det, och svettigt!

Ebba - Jag vet, det är det värsta med att vara sjuk, alla träningsbloggar man läser som får en att själv längta efter träning...