tisdag 17 november 2009

Snabbare intervaller!

Så var det dags att upprepa förra veckans intervallpass, men addera ytterligare två intervaller. Lite skrämmande eftersom det kändes nog jobbigt förra veckan, men samtidigt även spännande. Strax efter tre gav jag mig iväg, lagom för att se skogen mörkna omkring mig under nedjoggen.

Pass enligt schema:
Uppvärmning 2 km, 14 minuter
Koordinationslopp 3*60 meter
Intervaller, 10*200 meter. Målfart ca en minut eller 5.00 tempo
Nedvarvning 1 km, 7-8 minuter

Mitt pass:
Jag värmde upp lugnt och försiktigt med en inte alltför pigg känsla i kroppen. Benen kändes halvsega och maten låg lite för högt upp i strupen. Hade lätt panik över hur det skulle gå att genomföra intervaller med den känslan. Men de där koodinationsloppen är nog ganska fiffiga, för de tillåter en att få upp fart och en god teknik, utan att det blir jobbigt. Så efter mina sådana kändes allt bättre igen.

Jag satte av på min första intervall och tänkte på Mias coaching om hur man kan tänka på tekniken i början av intervallen och andningen i senare halvan. Det funkade bra. Märkte att det kändes lättare och snabbare att ta korta explosiva steg istället för långa långsammare och reflekterade över Saras tankar kring fotisättning.

Kanske tack vare positiva tankar, kanske tack vare en bra dag - intervallerna kändes lätta! Steget flöt på väldigt bra och det här med tekniktänk och lite kortare steg gjorde att allt kändes väldigt mycket smidigare. Kroppen orkade bra och det var inte förrän de sista stegen i varje intervall som mjölksyran började göra benen stela. En minuts gåvila senare var de dock redo för nästa intervall, varje gång.

När jag gjort hälften kände jag att jag hade gott om krafter kvar och vågade börja trycka på ännu lite till. Förstår ni hur stolt jag var när jag i sista intervallen hade en genomsnittsfart på under 4.30 minuter per kilometer?!! Det är helt galet fort för mig, har aldrig sett så låga siffror på klockan innan.

10 intervaller var över illa kvickt och jag styrde mina något stela ben hemåt igen. Det enda negativa med passet var att benhinnorna ömmade en del, men jag hoppas att fokus på ordentlig stretch kommer att lösa upp mina stela vader snart.

Uppvärmning, 2 km, ca 14 minuter, 74%
Koordinationslopp
Intervall 1, 1:04 minuter, medelpuls 80%, maxpuls 85%, ca 5:31 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 75%
Intervall 2, 0:58 minuter, medelpuls 80%, maxpuls 87%, ca 4:29 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 77%
Intervall 3, 0:59 minuter, medelpuls 81%, maxpuls 88%, ca 4:48 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 79%
Intervall 4, 0:55 minuter, medelpuls 82%, maxpuls 89%, ca 4:40 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 80%
Intervall 5, 0:56 minuter, medelpuls 83%, maxpuls 89%, ca 4:42 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 80%
Intervall 6, 0:56 minuter, medelpuls 83%, maxpuls 89%, ca 4:44 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 80%
Intervall 7, 0:55 minuter, medelpuls 84%, maxpuls 90%, ca 4:43 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 81%
Intervall 8, 0:54 minuter, medelpuls 84%, maxpuls 90%, ca 4:36 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 82%
Intervall 9, 0:56 minuter, medelpuls 84%, maxpuls 90%, ca 4:49 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 82%
Intervall 10, 0:51 minuter, medelpuls 85%, maxpuls 91%, ca 4:25 tempo
En minuts gåvila, medelpuls 81%
Nedvarvning 1 km jogg + 1 km gång

Mäktigt stolt över och nöjd med min kropp och min prestation!


Kanske berodde min snabbhet lite på att jag laddat upp med bra mat? Mikaelas fina blogg fungerar ofta som matinspiration till mig. Igår lagade jag kikärtsröra med grillad paprika (se bild) och senare i veckan ska bland annat laga linskroketter samt tomatfisk i ugn. Tack för inspirationen!

Andra saker som har hänt idag är att jag varit hos frisören och klippt topparna. Var visst fyra månader sedan sist, inte konstigt att håret kändes slitet... Passade även på att göra lite mörkare slingor för att håret ska få vila lite från blonderingar nu i vinter.

Det sista jag tänkte skriva om var att precis som jag hade sprungit klart kom Andréa förbi och hade med sig en härlig ostkaka som vi fikade på i soffan. Perfekt avslut på träningen!


10 kommentarer:

Marina sa...

Riktigt bra jobbat! Du är grym! :) Och fin blev du i håret dessutom. Ha en bra kväll!

Petra sa...

Bra jobbat och superfin frippa!

Löpning & Livet sa...

Tack för kaffet och skvallerstunden!! :)

Anna sa...

Åhhh! Ostkaka... Smaskigt!

Malin sa...

Härligt intrevallpass. Bra jobbat!
Snygg du blev i håret! Funderar oxå på att göra lite mörka slingor nästa gång jag ska till frissan. Känns fint till hösten att ha lite mörkare. Mysigt med lite fika, ostkaka är inga fel.

Em Löfgren sa...

riktigt snygg frilla =)

men hej vad det går framåt med din löpning!!! så otroligt bra jobbat!!

Sofia sa...

Vad fint håret blev!

Malena sa...

Bra jobbat, var stolt! (Och glad över din nya sygga frisa!)

Kram!

Annika sa...

Grym träning och himlans vad fin du är, i håret också :)

Ska testa lite gamla hederliga trick för vaderna först innan jag införskaffar någon manick, (the stick, hihi), men tack för tipset :)

Miss Agda sa...

Heja dig, bra jobbat!!