tisdag 29 april 2008

Stenplockning som cardio

När man befinner sig hemma på föräldragården är det obligatoriskt att hjälpa till med jordbruket. Ofta rör det sig om behagliga sysslor som att utfordra djuren eller kontrollera gärdesgårdar. Under våren finns dock ett annat moment - stenplockning.

Då åkrarna plöjs upp kommer stenen upp, och den måste bort innan man kan så gräs. Alltså har det i två dagar varit min (och pojkvännens) trevliga uppgift att frakta bort denna. Brodern har kört en traktor med skopa på som vi andra lagt stenen i. Så kör man runt, runt på åkern tills all sten ligger i skopan. Det är mycket sten i Småland. Och de väger allt från ett par kilo upp mot 40 kg. Det blir en del marklyft, knäböj och ryggövningar det.

I torsdags var vi ute strax över 2 timmar. Kontrollfreak som jag är var jag ju tvungen att se vilken puls man höll, för att bedöma om jag skulle räkna det som träning eller inte. Jodå, min medelpuls låg strax över min medelpuls på en snabb promenad. Det blev allt lite förbränning det där!


Såhär mycket sten finns det på årkarna, typ.

I eftermiddag ska jag ut och springa! Min fot har känts bra ett tag nu, så det kommer äntligen bli dags. Det ska bli så kul! Jag har laddat mp3n med en ljudbok av Camilla Läckberg, så tiden lär gå alldelles för fort... Återkommer med rapport senare.

Inga kommentarer: