söndag 20 april 2008

Sammanfattning av allt

Nåja, av veckan i alla fall.

Jag har knappt haft någon motivation till att blogga i veckan. Jag vet inte riktigt varför. Men det får bli en snabbsammanfattning här och nu istället.

I tisdags då jag var i småland fick jag lösa min konditionsträning genom att simma. Det kändes roligt och utmande, och det ska ju vara bra att variera sig. Simning är så häftigt eftersom man aktiverar i princip hela kroppen. Dock märkte jag att jag hade lite svårt att bedöma hur ansträngd jag var då jag befann mig i vattnet. Pulsklocka kunde jag ju inte ha... Så när jag efter min sista spurt stannade vid kanten och räknade pulsslag insåg jag att jag låg runt 195. Nice.

I onsdags var det vila för jag utförde mina enkäter till c-uppsatsen. Högstadieungdomars attityder till att gå till kuratorn är det som ligger i fokus. Det var faktiskt riktigt skoj att gå runt i klasserna, presentera ämnet, och distribuera enkäterna. Svettigt blev det också, bara för att jag blir lite nervös då jag står i rampljuset. Nervöst men kul!

Torsdagen började med ett Grey's Anatomy pass på morgonen. Därefter spenderade jag 2,5 h i frisörstolen. Resultatet blev bra, hälften blonda och hälften ljusbruna slingor. Håret ser ut att ha fått mer volym och utväxten kommer inte att synas lika mycket. Ett par timmar efter det bar det av till gymmet för Body Pump. Jag har kört egen styrketräning ett tag nu så det var första gången på denna koregrafin för mig. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om den faktiskt. Den lämnade inte direkt något avtryck. Förutom axellåten då förresten, för jag fattade inte riktigt instruktionerna utan blev ståendes med 5 kg i varje hand under hela låten. Det var smärta det :)

I fredags besökte jag kiropraktorn och vilade således hela dagen. Tid fanns dock att göra en väldigt god köttfärslimpa fylld med oliver och fetaost. Lånade receptet från Prralins blogg. Den blev väldigt god, men så tog jag ju dubbelt så mycket fetaost också, hehe.



Till den gjorde jag en sallad på tomat, champinjoner, isbergssallad och italiensk salladkrydda. Mums!


Under lördagen utövade jag ett RPMpass. Det var lite seg, för passet låg tidigt på förmiddagen och jag hade visst inte lyckats få i mig tillräckligt med vatten innan. Men det var en låt mitt på passet som var väldigt bra och som jag tog ut mig ordentligt i. Annars har jag märkt att jag har svårare att pressa mig helt i spinningen. Eftersom jag är en sådan där människa som måste vara bäst passar alla typer av gruppträningar mig bra, men bäst är dem där det syns vem som tar i mest, hoppar högst, sjuker djupast. Det syns inte i spinning. Jag kan fuska mer där. Inte bra alls! Jag insåg till min fasa att jag faktiskt bara kunnat träna pass där min prestation inte syns i flera månader på grund av min fot. Jag hoppas att jag kan börja träna andra pass snart, för det är inte bra för min form att hålla på och fuska...

Efter träningen kom en kompis förbi och fikade. Det var jättetrevligt. Tänkte visa hur en fikastund a la Susanna ser ut.

Längst till vänster finns chokladgodisar gjorda av 86% choklad, mandel och aprikoser. I mitten finns *trummvirvel* aprikoser, och längst till höger en uppskuren Oh Yeah! bar. Mmm. Alltsammans var perfekt efter träningen.

Kvällssnacks blev motötter och guaccamole, inte fel det heller.


Idag började dagen med en underbar morgonpromenad. Killen var med så det gick inte så fort, men solen sken och allt var fantastiskt. Vi promenerade bort till ett gym som nyss öppnat inärheten av där jag bor. Jag funderar på att byta till det gymmet istället. Fördelarna är många. Dels ligger det mycket närmare, det tar 3 minuter att cykla jämfört med 15 till det andra. Dels befinner man sig inte i en lika stressig miljö när man tar sig dit. Då jag cyklar till mitt nuvarande gym måste jag cykla längs med en mycket trafikerad väg i princip hela sträckan, korsa många gator, och hela tiden oroa mig över om bilisterna verkligen håller uppsikt över cykelbanorna. Jag misstrivs inte direkt på mitt nuvarande gym, det är stort och fint, men jag trivs inte jättebra heller. En sak som stör mig är att det inte verkar vara någon där som verkligen kan mycket om träning. Det är uteslutande ungdomar runt 20 år som jobbar där, och det verkar som att den enda utbildning de har är en endagarskurs i allmän gymträning. Vem har inte det, liksom? Nej men allvarligt, det klart att de kan hjälpa folk som just börjat träna, men det känns inte som om de kan utmana mig. När jag var på Wellnessmässan här för ett tag sedan bestod en monter av folk från det nya gymmet. Tre tjejer var det. Alla tre såg ut som om de hade två veckors deff kvar till att kunna gå upp på en fitness eller bodybuilderscen. Det var så inspirerande! Och de var väldigt trevliga och tillmötesgående. Att sedan promendera dit i solskenet idag gjorde ju inte saken värre.

Nackdelen är dock att jag inte vet hur jag ska lösa bindningstiden på mitt gamla gym. Har inte råd med två kort. Men de tillmötesgående tjejerna på mässan pratade om att köpa upp mitt kort så att jag gratis fick träna hos dem istället Ja, ni hör ju... Jag måste ju dit!

Jag provtränade på det nya stället i eftermiddags. BodyToning. Gud vad jobbigt det var! Intervaller på stepbräda varvat med styrkeövningar. Ojoj, nu var jag ju tvungen att vara bäst igen... Det behövdes. Är fortfarande helt slut =) Dessutom känns det ingenting i foten än heller. Wohoo!


Sammanfattning vecka 16
Måndag: Morgon - Crosstrainer 43 min 127 med, Eftermiddag Core + Cykel 30
Tisdag: Simning 35 min
Onsdag: Vila
Torsdag: Morgon - Crosstrainer 40 min 132 med, Kväll BodyPump + Cykel 30, tot 90 min 127/179
Fredag: Vila
Lördag: RPM + Cykel 30, tot 70 min 156/182
Söndag: Morgon - Promenad 40 min 104 med, Kväll BodyToning 65 min 155/193

1 kommentar:

Anonym sa...

Köttfärslimpan såg helt otrolig ut! :-P