onsdag 16 april 2008

Spikmattor gör ont

Nu har jag haft min spikmatta i en vecka. Och jag kan säga såhär: det gör ont. Det gör riktigt ont. Antagligen mest eftersom den orsakar en smärta man inte alls är van vid eller kan hantera. Men det blir bättre. Även om jag vet att det gör oerhört ont på mig (då har jag antagligen ändå en relativt hög smärttålighet men nog också relativt spända ryggmuskler) ser jag dock ändå fram emot min stund på mattan. Då jag lägger mig på den känner jag mig förväntansfull.

Efter ett par minuters stickande smärta övergår känslan till att bli brännande, och en värme sprider sig över ryggen. Jag tycker det är lite obehagligt för jag får nog för låg puls, och jag blir helt pirrig i armarna, känner att jag måste skaka eller röra dem. Det är nog mest jag som inbillar mig att jag inte får tillräckligt med blod till dem. Men jag börjar vänja mig vid det också.

Hittills har jag bara haft tillfälle att ligga på mattan tre eller fyra gånger, och inte speciellt länge. Jag har varit tvungen att vänja mig vid smärtan först :) Jag testade att ha en t-shirt på mig men då tyckte jag inte att det kändes alls.

Den där tröttheten/djupsömnen som sägs infinna sig har jag inte känt än. Kanske för att jag inte legat länge nog än.

Min sammanfattning hittills är att spikmattan känns välgörande. Jag blir väldigt varm om ryggen och det känns (och syns!!) att blodcirkulationen ökar. Jag känner mig mer avslappnad i musklerna då jag legat på mattan.

På fredag ska jag ta med den till min kiropraktor och höra vad hon tycker :)

1 kommentar:

Sofy sa...

Tack för rapport sötis!