söndag 27 januari 2008

Vikten och vilan

Jag är en ganska rationell människa. Jag vill gärna att allting ska vara så effektivt som det bara kan. Jag vill att min träning ska vara så effektiv som den kan, för jag vill att resultaten ska komma så snabbt de kan. Men ibland gör de inte det. Nu är ett sådant tillfälle. Jag har ätit bra, inget godis eller onyttigheter på en månad, och jag har tränat väldigt mycket. Tränat väldigt mycket.
Just det, jag har tränat väldigt mycket...


Det är här min rationalitet sätts ur spel nämligen. Min kropp reagerar inte optimalt på så mycket träning - den reagerar optimalt då jag tränar och vilar.


I helgen har jag roat mig med att kolla på bilder från det gångna året, och jämfört min form på dessa bilder med antalet tränade pass i samband med att bilderna togs. Med detta jämförande kom en stor insikt - min kropp blir som snyggast då jag tillåter den att vila några dagar i veckan. 2-3 konditionsträningspass, 2 styrketräningspass och möjligen något lågintensivt konditionspass. Och två vilodagar. Det upplägget, naturligtvis i kombination med bra kost, verkar vara det som fungerar för mig.


Men gud vad svårt det är att inte tränar mer, oftare! Det är ju så roligt, det finns ju så många pass jag vill gå på! Och framför allt, det känns konstigt att sitta still när jag vill tappa ett par kilo. Men jag ska ändå försöka att köra på det ovan nämnda upplägget en månad nu och se vad som händer. Ge min kropp en chans att reagera som jag vill. Hoppas att den är med på noterna bara...


Hur tränar och vilar ni för bästa resultat?

1 kommentar:

Puma sa...

det där låter väldigt bekant. men som du säger, det är ju så svårt att inte träna när man känner sig lite större än man vill vara!!