tisdag 29 januari 2008

Nyttig vila

Idag har jag vilodag. Ska satsa på att ha två sådana per vecka ett tag framöver. Jag är härligt mör i kroppen efter gårdagens Combat, vilket gör att det känns extra bra att vila idag.

Något annat som känns extra bra är att börja äta bra igen. Till frukost blev det fiberhavregrynsgröt och äggmacka. Mellanmålet som jag just intagit bestod av en himmelskt god smoothie gjord på hallon, apelsin, banan och lite mjölk. Den var riktigt, riktigt god! Det är intressant att jämföra sin mentala och kroppsliga känsla efter man har ätit något riktigt gott men nyttigt (som smoothien) med att ha ätit något riktigt gott men onyttigt (som exempelvis Twixen igår). Jag mår bra en så väldigt kort stund då jag äter godis. Det är liksom bara gott undertiden jag har det i munnen. Så fort det kommer ner i magen och börjar påverka mitt blodsocker börjar jag dels må dåligt i kroppen, och dessutom få lite tyngre samvete. Med smoothien kunde jag dock njuta både undertiden jag åt och nu efteråt =D
Blev lite frusen av smoothien dock, så nu sitter jag och dricker en kopp grönt te, Buddah. Väldigt gott te som smakar körsbär. Säljs i lösvikt i teaffärer. Prova!

Veckans träning:
Måndag: BodyCombat
Tisdag: Vila
Onsdag: Styrka I och intervaller
Torsdag: Funk
Fredag: Vila
Lördag: Styrka II
Söndag: Intervaller och/eller lågintensiv träning

Så tror jag att veckans träning kommer att se ut. Måndagen och tisdagen är ju redan avklarade, ;). Att det blev vila redan idag beror på att jag ska sitta på en buss i fem timmar i eftermiddag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hittade dig i någon bloggs kommentarsfält och har läst dina inlägg ett par dagar nu! Du är välkommen till min blogg om du vill. Där avhandlas löpträning inför bla midnattsloppet och allmän hälsa...

Jag undrar en sak... varför ska du ens ha en ätardag med godis om du mår dåligt av det?
Gör nyttiga goda saker (som din smoothie) då och då istället?
Lägg till en ny (god) vana, istället för att ha förbud... =)

Susanna sa...

Hej!
Då ska jag ta och kika in på din blogg också =)
Alltså, jag mår bra att tag då jag äter choklad och dylikt, iaf då jag äter det i ok mängder och efter en måltid så att det inte påverkar mit blodsocker så mycket. Jag kan dock gå och vara sugen på choklad ganska ofta, så för att kunna hålla mig borta från det under perioder tror jag att jag måste ha några ätardagar att se fram emot. Ditt förslag är bra dock, goda vanor låter ju såklart mycket bättre än förbud. Kanske borde ha fler sådana och färre chokladdagar ;)