torsdag 22 oktober 2009

Vecka 42

Måndag - Styrketräning
Jag kände för att starta upp lite lätt efter den intensiva föregående veckan och väckte kroppen med ett rygg- och benrehabpass. Min rygg är så otroligt mycket bättre än den varit de senaste åren, jag har gått från att vara beroende av att gå till kiropraktorn varje månad till att inte ens komma ihåg när jag var där sist. Så skönt!

Tisdag - Löpning och Tjejkväll
Löpplan: Nu när mitt knä verkar acceptera en viss mängd träning igen har jag funderat över hur jag ska lägga upp min träning. Att hoppa in i marathonprogrammet igen nu känns lite bakvänt eftersom jag i så fall skulle få springa det någon gång i januari-februari. Dessutom har jag ju min anmälan till Göteborgsvarvet att tänka på. Därför har jag kommit fram till följande; jag hoppar på mitt i det milprogram som ligger mig närmast, milen på 60 minuter. Om allt klaffar springer jag färdigt det vid jul och efter en vilovecka blir det precis lagom att börja träna inför Varvet. Vad det blir för tid där är svårt att sia om nu men det vore såklart roligt att springa strax över två timmar, men allt hänger på om knäet orkar och hur snabbt jag utvecklas. Vi får se.

I tisdags studerade jag marathon.se:s schema för vecka 10. Det kändes ganska lätt och det borde inte medföra någon överansträngning att hoppa in i programmet där. Kör en liten favorit i repris på vissa rubriker.

Pass enligt schema:
2 km uppvärmning ca 14 minuter
2 km fartlek 13-14 minuter
1 km nedvarvning ca 7 minuter

Mitt pass:
Har dessvärre inte kvar datan på pulsklockan efter ett plötsligt batteribyte, men jag följde tiderna ganska exakt. Uppvärmningen tog lite längre tid än ovan eftersom jag lagt in ett par minuters gång i början av varje pass för att verkligen värma upp knäet.
Att springa på och dessutom springa på med ett mål kändes jätteroligt! Så skönt att få ge sig ut och springa igen och att ha en plan bakom det! Ska bli roligt att se om det kan bli någon fart i de här benen :)



Har jag förresten visat min någorlunda nya löparjacka för er? Jag är fullkomligt förälskad i den!

På tisdagskvällen hade jag bjudit över två härliga kompisar och vi avnjöt bland annat Sangria och en chokladmousse gjord på malda cashewnötter, avokado, kakao och dadlar. Mums!

Onsdag - Challenge
I onsdags var det dags för lite helkroppsstyrka! En vikarierande instruktör, få deltagare och få övningsalternativ gjorde dock passet lite mindre inspirerade än vanligt, men tränat fick jag och på vägen hem från gymmet kunde jag inte annat än att förundras över hur fin naturen är med alla färger nu.


Torsdag - Morgonjogg
Så fantastiskt det är att starta dagen med en morgonjogg! Ännu mer fantastiskt när man inte börjar jobba förrän på eftermiddagen och således slipper brottas med sin egen dubbla vilja kring sömn eller jogg, nu fick jag både och! 6 kilometers jogg med några gångpauser i de tuffaste backarna. Det var inte lite mysigt att åka in till stan en sväng innan jobbet och ha en stund för sig själv, lattedrickandes och tidningsbläddrandes innan arbete väntade.

Fredag - Tempo som blev intervaller
Enligt schema stod ett långpass på lite korta 8,5 km på schemat men på grund av tidspress valde jag att springa en lite kortare sträcka lite snabbare istället. Jag siktade på 2 km uppvärmning, 3 km tempo och 1 km nedvarvning. Efter att ha jobbat dygn med alldeles för grund sömn upptäckte jag att jag visst inte var speciellt uthållig. När jag började springa i mitt tempo-tempo, som ändå inte är speciellt mycket snabbare än jag vanligtvis springer, höll jag på att dö efter två minuter. Jag vet inte riktigt vad som hände, men uthållig var jag i alla fall inte i fredags. Jag reviderade min plan till någon som jag vet att min kropp har i ryggraden - korta intervaller. Lyckligtvis fungerade det bra mycket bättre och jag fick känna mig stark och snabb. Perfekt!

Mitt pass:
Uppvärmning
Kilometer 1: 7:11 minuter. 76% i medelpuls
Kilometer 2: 7:40 minuter. 78% i medelpuls
Fartleksintervaller
Kilometer 3: 6:33 minuter. 81% i medelpuls
Kilometer 4: 6:14 minuter. 82% i medelpuls
Kilometer 5: 6:42 minuter. 83% i medelpuls
Nedvarvning
Kilometer 6: 7:20 minuter. 80 % i medelpuls.

Lördag - Vila
I fredags åkte jag ner till Skåne för att hälsa på en kompis. Fredagskvällen spenderades hemma hos henne över ett glas vin och mycket prat. Efter en lång sovmorgon (över tio timmars härlig sömn) åkte vi in till Malmös matmässa. Ett roligt litet evenemang som bjöd på mycket plockmat. Mest fanns det olika sorters bröd med olika sorters olivolja, ostar, korv och choklad. En liten italiensk buffé nästan. Mysigt.


Mätta och belåtna plockade vi upp ytterligare ett par kompisar i bilen och begav oss mot en av dagens höjdpunkter; Skopunkten! Väl där inne hetsade vi omkring bland alla möjliga typer av stövlar och själv kunde jag överlyckligt bära med mig ett par riktigt underbara sådana hem.

På kvällen blev det drinkar, utgång och dans. Väldigt nice.

Ungefär såhär suddigt var det på kvällen ja...

Söndag - Aktiv vila
Efter ytterligare en sovmorgon mötte jag upp killen hemma hos svärföräldrarna. De bor som jag tidigare nämnt riktigt fint och vi passade på att ta en skogspromenad bland alla löven innan vi åkte upp mot Göteborg igen.

Vi hörs nästa vecka!

3 kommentarer:

Dessi sa...

Tycker mycket om sånahär inlägg! Fullt med bilder :) Jackan är verkligen superskön, jag har testat en sån men den var lite dyr för mig så jag kör med fjolårets :)

Löpning & Livet sa...

Så fint!! Och de där stövlarna vill jag nog se mer av på ett dansgolv inom en snar framtid! :)

Miss Agda sa...

Vilken fin löparjacka!! Var har du köpt den?