tisdag 6 oktober 2009

Vecka 40

Hallå fina bloggläsare! Denna veckan får jag dessvärre bjuda på ett lite kortfattat veckoinlägg eftersom jag just fick reda på att jag ska jobba drygt 80 timmar den här veckan. Jag har ett ton matlådor att tillverka, mellanmål att svänga ihop och några träningsväskor att packa. Jag tänker göra ett helhjärtat försökt till en bra tränings- och matvecka trots megalånga arbetsdagar. På måndag får ni höra hur jag lyckats :)

Måndag - Kurerande
Som ni kanske minns avslutade jag mitt förra veckoinlägg med att konstatera en märklig känsla i halsen. Den fanns kvar när jag vaknade i måndags så hela min lediga dag gick i kurerandets tecken. Ganska mysigt faktiskt. Sambon var också ledig så vi hyrde film och försökte proppa oss fulla antioxidanter. Vi gjorde en supergod fisksoppa som förutom fisk och räkor bland annat innehöll spenat, lök, rivna morötter och tomater. Mina nötter toppades med gojibär och Varma koppen tomat & Chili blev en ny favorit. En härlig mysdag!



Tisdag - Bakdag
När man inte kan träna hinner man med mycket annat! Att baka till exempel. Jag testbakade ett av bröden från senaste Fitness och det blev fantastiskt gott! Inte lika vackert som på bilden i tidningen bara, men det är inte så lätt att spruta vatten in i ugnen när man har gasspis... Storkok på bönor gjorde jag också, smidigt att ha i frysen!


Onsdag - Promenad
Nästan frisk igen, och på jobbet ville en av ungdomarna ut på skogspromenad. Det slutade med att vi var ute och gick i nästan två timmar, och det funkade fint med min förkylning. Härligt!

Torsdag - Body Balance
Efter att ha spenderat hela dagen jobbsökandes framför datorn drog jag iväg till Sportlife Örgryte för att träna Body Balance. Som jag gillar den nya realeasen! Känslomässigt stark musik och stundtals riktigt tuffa övningar. Body Balance ger mig träningsvärk in all the right places, haha, nämligen precis på den plats i ryggen där jag är svag, i de inre och sneda magmusklerna, i höfterna och i baksidan av benen. Perfekt!


Fredag - Löpning
Äntligen kände jag mig pigg nog att springa igen och det gick fint. Startade lite lugnt och behagligt med 6 kilometer i strax under 7:00 tempo. Skatås är så fint på hösten!

En av mina favoritraksträckor

Lördag - Styrka
I lördags styrketränade jag, ben och rygg. Även om jag inte styrketränar speciellt ofta nu gillar jag det mycket när jag väl tränar. Speciellt alla de nyupptäckta maskinerna där jag får grym kontakt!

Söndag - Långpromenad och Yoga
Egentligen hade jag tänkt ta en extra vilodag i söndags för att vara säker på att inte stressa på för snabbt efter förkylningen, men så var vädret så underbart att jag bara var tvungen att ge mig ut i skogen. Så fint det var! För att få det bästa av två världar tog jag svängen förbi stan på hemvägen och köpte med en stor latte och en nybakad kanelbulle.

På eftermiddagen messade en kompis och frågade om vi inte kunde gå på kvällens yoga ihop, och det ville jag ju såklart. Yogan visade sig vara riktigt fysisk och gav ibland ordentliga styrkeutmaningar. Vilodagen fick sitta fint på måndagen istället.

6 kommentarer:

mikael sa...

Känner mig fortfarande skum i kroppen, sjuk men ändå inte.
Svårt att förklara.

Din träning verkar flyta på bra!

Vill du fråga Andréa om hon är sugen på Bohusleden snart.

Ha det fint

ps. har skaffat mig en träningsblogg också (http://miqloh.blogspot.com)

Lotta sa...

Vilken vecka! :) Skickar en massa pepp och om det så skulle behövas krya-på-sig-hälsningar.. ;)

Em Löfgren sa...

himlans vad du jobbar =(
vad jobbar du med egentligen?
du får vara rädd om dej!

Mikkan sa...

Shit vad mycket du hunnit med ändå! :) Hoppas du håller hela veckan som kommer nu, med sån supermat + go form så har du iaf givit dig själv alla förutsättningar!

Susanna sa...

Mikael - Jobbigt att vara mitt emellan och inte veta om man borde ligga still eller får träna.
Jo det känns som jag har ett bra flyt i träningen nu. Jag gör lite allt möjligt och tycker allt är kul :)
Ska kolla in din träningsblogg!!

Lotta - Ja det var en vecka det :) Tack så mycket för peppet, jag överlevde och det gick faktiskt ganska bra, även om den kognitiva förmågan inte alltid var på topp...

Emliscious - Ja det blev lite obalans där. Svårt att våga tacka nej eftersom jag är timvikarie, men resten av månaden blir såklart lugnare. Jag jobbar som behandlingsassistent på ungdomshem. Väldigt roligt men ganska intensivt stundtals.

Mikaela Mars - Ja det gick fint, mycket tack vare att jag lade någon timme på att fixa ihop bra matlådor och mellanmål. Min hummus blev förresten supergod, tack för tipset!

Susanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.