måndag 21 september 2009

Veckoinlägg

Jag tror jag har kommit fram till en blogglösning som passar mig - ett längre, sammanfattande blogginlägg i veckan. Som en tidning som ges ut en gång i veckan ungefär. Antagligen lite mer kortfattat än om jag hade bloggat varje dag, men förhoppningsvis med fler bilder än förut. Veckoinläggen kommer att skrivas på måndagar eller tisdagar, beroende på hur min jobbvecka ser ut. Och vi börjar nu!

Måndag:
Pass 1 - Löpning
Återigen "testa knäet"-löpning och även denna gången gick det fint. Inga känningar under eller efter passet, och fantastiskt härligt att springa i en höstfrisk skog!

Pass 2 - Afro
Mitt gym hade öppet hus så jag drog med en i övrigt icketränande kompis på afro på kvällen. Väldigt roligt och uppskattat av oss båda. Jag gillar afro för att rörelserna är så frigörande, och man rör sig på sätt som man sällan rör sig på i vardagen. Ännu lite bättre blir afron då vi får göra samma rörelser i följd om och om igen på ett meditativt sätt, härligt!


Tennis i Tunisen, i zebralinne. Kanske borde ha det på afron nästa gång?

Tisdag:
Styrketräning
Här tränade jag rygg + rehabövningarna från sjukgymnasten. En bra kombination. Vissa av rehabövningarna är mindre ansträngande, medans vissa höjer pulsen rejält (som utfall i smith). Blev riktigt bra att blanda dem med olika ryggövningar!


Yes, jag har fått tillgång till alla 500 tunisienbilder nu ja...

Onsdag:
Vilodag. Och vad passar då bättre än att fokusera lite mer på maten? Här tänkte jag berika er med lite ... intressanta bilder på maten vi fick stoppa i oss då vi var iväg. En del smakade spännande och en del gick helt enkelt inte att äta. Kolla bildserien i slutet, så går det när man är modig och ska smaka något konstigt!

Torsdag:
Spinning
Ett härligt sätt att starta dagen på, Andréas morgonspinning. Ett roligt utmanande pass där jag försökte ligga kring 85% i puls under 20 minuters arbete. Resultatet blev 82% men mycket svett och glädje ändå. Men allra bäst var det nog att duscha av sig lite snabbt på gymmet och sedan knata över till andra sidan gatan för att äta caféfrukost på Dahls!

Fredag:
Styrketräning
I fredags låg all fokus på benstyrka. Rehabövningarna kompletterat med vanliga benövningar, alla dock utförda med ett ben i taget. Benstyrketräning är som bekant min favorit så passet flög förbi.

Lördag:

Konditionsträning
Lördag och löpning stod på schemat. Men planen fick omarbetas. När vi kom till Småland där helgen skulle spenderas frågade föräldrarna snällt om inte jag kunde klippa deras gigantiska gräsmatta. Alright. Full med mossa och med en urgammal gräsklippare fick jag visst till 58 minuters cardio med en medelpuls på 78%. Då tiden blev lite knapp frammåt eftermiddagen strök jag löprundan och räknade gräsklippningen som tillräckligt med träning för dagen.

På eftermiddagen bar det iväg ut till vår ö, där vi spenderade kvällen kring en lägereld och natten i ett militärtält. Härlig naturupplevelse!

Söndag:

Styrketräning
Det enda nödvändiga som jag inte lyckats träna under veckan var mage, så jag inledde mitt träningspass med en kvart intensivt magarbete. Övning efter övning utan vila mellan. När jag fick för mycket mjölksyra för att fortsätta i en övning bytte jag till en annan som angrep en annan del av magen. Planen gjorde magträningen ganska rolig faktiskt, det brukar den inte vara... Lite rehabövningar och därefter fanns det tid över till lyxträning, armar. Armar och axlar tränar jag bara om jag känner att jag har tid över till det, det fyller egentligen ingen annan funktion än att jag tycker att det är snyggt med muskulösa armar. Men roligt är det, och även här blev det ett effektivt och kul pass.

Sådärja, det var min vecka det. Vi syns igen nästa vecka!

8 kommentarer:

Snorkkis sa...

Vilken bra träningsvecka! Och fina bilder - jag som precis ätit och nu blev jag ju hungrig igen :) .

Ditt upplägg att blogga veckovis tycker jag verkar toppen om det känns bra för dig. Ser fram emot nästa veckas läsning!

Löpning & Livet sa...

Skönt att du inte är helt borta :)

Cizzi sa...

Härligt att höra lite från dig =)

mikael sa...

Du kör 6 träningsdagar per vecka. Är det en normal träningsvecka eller var det ovanligt mycket?

Jag ligger väl på 4-5 pass i veckan.
Vet egentligen inte vad som är det optimala för mig eller hur en bra vecka ska se ut. Oftast blir det löpning 4 dagar och ett spinningpass. Tänkte börja med lite corepass också. Annars blir det situps och andra magövningar 2 gånger i veckan kanske. Borde vara mer.

Vilka härliga färger det var på maten.

Tack för din värmande kommentar.
Har egentligen inga förhoppningar med tanke på de tidigare resultaten.
Vi får se. Alternativ finns.

J sa...

Vilket gym träanr du på nu? Har för mig att du bytte för ett tag sen, men kommer inte ihåg till vilket?

Sofia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sofia sa...

Jag har på känn att det kommer gå bra för oss. Jag håller iallafall på att intala mig det....

Susanna sa...

Snorkfröken - Ja den blev bra och lite lagom varierad. Kul att du kommer fortsätta läsa trots det annorlunda formatet :)

Andréa - Nej det är lite för svårt att hålla sig helt härifrån...

Cizzi - Tack :)

Mikael - Det är ungefär lika mycket som det brukar. Ibland har jag en vilodag, ibland två, men då brukar jag träna något lugnare en av dagarna, typ body balance.
Om jag hade sprungit alla mina pass hade det nog inte fungerat att träna så mycket, men jag försöker att variera lite.
Coren är nog väldigt viktig, men ack så mycket tråkigare än att springa!

J - Active Wellness vid redbergsplatsen. Men jag har kvar mitt sportlifekort också och tränar på örgryte ibland och city eller exclusive ibland.

Sofia - Positiva tankar sägs ju fungera, så jag riktar in mig på det jag också!