tisdag 8 september 2009

Massvis med träning

Millisekund efter en kamelpuss.


I söndags eftermiddag då vi kom hem från resan ägnade vi oss åt operation uppackning och tvätt. Egentligen hade jag velat sticka iväg på ett Balancepass för att sträcka ut ryggen, men det hanns helt enkelt inte med.

Löpning
Måndag förmiddag. Jag och en höstfrisk skog. Helt underbart att få fylla lungorna med lättandad och väldoftande luft, känna hur den fick kroppen att orka. Och så fin skogen har blivit! Joggade 7 km och kände igenom kroppen. Det kändes lätt och härligt, och knäet ömmade inte.

Styrketräning
Imorse tränade jag rygg på gymmet. Kom på en bra plan gällande träningsfördelning häromdagen. Jag tänker sikta på ett renodlat styrkepass för ryggen i veckan, och ett corepass. Då kommer jag förhoppningsvis forsätta att bygga upp ryggen samtidigt som jag får korsryggsträning och magträning på coren. (Därtill blir det ett benstyrkepass + ungefär 3 konditionspass av varierande art).

Body Combat
Mitt kvartersgym har just inför BodyCombat och det var jag såklart tvungen att testa. Jag älskar den kraftfulla känslan av att stå framför spegeln och slåss och sparkas. Dessvärre kom jag idag till den tråkiga insikten att min rygg inte älskar det lika mycket. Det blir liksom fel i min överrörliga rygg när man skickar ut armar, armbågar och ben utan att få slå emot något som stoppar. Skit också, för det är ju så roligt! Det är säkert ingen fara att träna det någon gång ibland, men jag tror inte att jag borde göra det regelbundet.


Imorgon bitti väntar ett härligt 45 minuter långt corepass, och därefter ett besök hos sjukgymnasten för genomgång av rehabövningar. Spännande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst är bodykombat kul! Jag brukar få grym träningsvärk på översidan av armen samt i kulderbladsregionen de få gånger jag provat. Synd att din rygg inte klarar det för det är både roligt och ger bra träning!

Susanna sa...

Therunningduck - Ja det är en av de roligaste les mills klasserna tycker jag. Och alltid bra musik också! Träningsvärken i baksida axel är ju inte att leka med nej, men det är coolt för det är inte ofta jag kan få så mycket träningsvärk där annars, inte ens med styrketräning.