tisdag 8 september 2009

Resan I - Hotellet & Utflykter


Nu är jag hemma igen efter en varm och avkopplande semestervecka i Tunisien. Vi bodde på ett ganska fint hotell med den stora fördelen att stranden låg 50 meter från vårt rum. Vi hade också all inclusive, vilket gjorde att man kunde äta och dricka av det som bjöds varsomhelst (fanns 5 olika restauranger/barer) och närsomhelst (öppet från 06.30 till 01.30).

Själv tyckte jag att det var jätteskönt att inte behöva lämna hotellet om man inte ville, exakt så vill jag ha det på en semseter. Slippa precis alla måsten och bara ligga i en stolstol med en bok och ta det lugnt. Då vi hela tiden åt på hotellet slappa man det där (lilla) stressmomentet att vandra iväg och hitta en bra restaurang som passade alla.

Vissa dagar av veckan gjore vi absolut ingenting. Vi vandrade mellan solstol och pool och solstol och hav. Havet var galet varmt, likaså luften. Ofta kring 40 grader i skuggan, och luftfuktigheten tryckte i lungorna. Man var inte speciellt pigg mitt på dagen alltså...
.Vi var iväg på två utflykter. En där vi såg en medeltidsshow till häst som det dessvärre inte gick att få speciellt bra bilder ifrån (kanske dyker upp någon senare, alla mina resekamrater har inte skickat runt sina bilder än) och en snorklingstur.
Snorklingen var helt fantastik! Själv har jag bara testat att snorkla ett par gånger tidigare, men aldrig såhär djupt eller länge. Jag har en life long dream efter tyngdlöshet, som bottnar i att jag när jag var yngre ofta drömde om hur häftigt det hade varit att först springa riktigt fort, och sedan mitt i ett steg bara trycka ifrån och sväva fram genom luften. Snorkling och dykning kan nog vara det närmaste detta jag kommer att komma. Det som gjorde mig allra lyckligast under snorklingen var då jag simmade just över gruppen som dök med tuber, och hamnade i ett hav av bubblor. Det var en av de mäktigaste känslor jag upplevt. Jag var helt innesluten av miljontals bubblor och varmt ljusblå hav. Där låg jag länge och bara njöt. Vi försökte få bild på bubbelhavet men lyckades inte helt, men ni kanske får en liten uppfattning av känslan av alla dessa bubblor mot huden av bilderna nedan.

Senare idag kommer ett inlägg om träning och mat under semestern!

6 kommentarer:

Träningsglädje sa...

häftigt!!!!

Erika sa...

Låter som du har haft en härlig semester!!

Kul att du är tillbaka i stan igen... =)
Vi får ta och hitta på ngt snart igen!

kram

(vet inte om min inbjudan gick fram till dig via Andréa men annars så ska jag se till att maila dig den, tror jag har din adress på mailen hemma)

Mikkan sa...

Underbart med snorkling! Jag testade det i Egypten för många herrans år sedan, och det kommer för evigt att vara ett minne för livet!

Anonym sa...

Härliga bilder! det låter som en toppenvecka. Jag gillar också att slappa :) På måndag åker jag till Grekland, underbart!

Förresten, vargen i Småland, rev härom helgen ett får hos min svägerskas föräldrar!

Sköt om dig!
/Malena

Marina sa...

Vilka härliga foto! Ni verkar verkligen ha haft det supernice.

Susanna sa...

Sara - Ja det var det verkligen!

Erika - Indeed. Ja jag vill också gärna hitta på något snart! Frågade dock andréa som sa vilken dag det var och jag jobbar då =/ Fast "bara" till 23 så jag kanske kan titta förbi efteråt :)

Mikaela mars - Ja det var helt underbart! Egypten måste ha varit coolt, fiskarna är väldigt färgglada där har jag hört.

Malena - Åh skönt för dig, perfekt att åka nu ju :) Grekland är fint!

Usch, har den inte giviit sig iväg uppåt än? Nästan lite läskigt att springa där nu ju...

Marina - Ja undervattensbilderna är fantastiska. Så härligt det var!