tisdag 8 september 2009

Resan II - Mat & Träning



Här ovan ser ni bilder av mat som serverades. Maten var... annorlunda. På frukosten fanns det frallor, marmelad och ost, ägg i alla dess former, korvar som smakade obestämbart "blommigt", och diverse mer eller mindre läskiga bakverk. Det var svårt för mig som inte tål ägg att få i mig protein här så jag struntade i energifördelningen och njöt av frallor med ost istället.

Mina kära resekamrater önskade äta lunch och eftermiddagssnack vid pool- eller strandbaren varje dag, men dessa serverade endast pizza och hamburgare vilket jag tröttnade på dag två; därför vandrade jag upp till hotellrestaurangen även då och åt lite mer energigivande mat där. Vid lunch och middag fanns det riktigt bra mat. Salladsbordet var cirka 20 meter långt, och med en god olivolja till kände jag mig helt lyrisk över mina grönsakstallrikar. Gällande den övriga maten serverades det mesta; kanin, lamm och nötkött. För det mesta höll jag mig till säkrare kort som kyckling och ris eller nötkött och pasta. Det blev bra mat som smakade ok.

Efterrätterna var ganska magiska. På bilden ovan ser ni någon form av mintgrön vaniljsås och den översta bilden tror vi komponerats av friterat smält socker. En tugga där och man var sockerhög i en timme...

Till vår förvåning ingick öl, vin och sprit i vår all inclusive. Såhär i efterhand gjorde det dock varken från eller till. Då ens kroppar kämpade tappert med vätskebalansen i den extrema värmen gjorde en drink eller ett par glas vin att huvudet bultade stenhårt. Mina två tuber Resorb prioriterades i samband med träning istället för dagen efter drinkar. Jag tror att det hade varit rent skadligt att vara riktigt berusad och uttorkad i ett sådant klimat när man är ovan. Dock kan jag inte neka till att det kändes det riktigt lyxigt att kunna hämta ut ett glas vin när man ville, och att sitta vid poolen och dricka färglada drinkar.

Under veckan fick jag till en morgonpromenad och en morgonjogg. Även om jag ställde klockan tidigt var det extremt varmt. Att gå upp och gå fungerade bra, men löpningen tärde verkligen på kroppen. Jag gjorde som sagt ett försök att trotsa detta och gav mig ut till stranden för att springa en tidig morgon. Det var så vackert och härligt att springa längs havskanten! Havsnivån var låg och jag kunde springa i torr hårt packad sand. Det gick dock inte många minuter innan kroppen var riktigt varm och huvudet bultade av vätskebrist. Jag ignorerade det så länge jag kände var hälsosamt och varvade sedan jogg med gång. Inget pass som bygde kondition direkt, men ett pass som var härligt för själen! Som ni ser ovan var jag svettig nog att imma ner kameralinsen när jag kom tillbaka till rummet :)

Riktigt lika varmt var det inte inne i hotellets gym. Där fanns en halvbra AC. Det var skönt att bryta av solandet och badandet med en timmes styrketräning, vilket jag gjorde tre dagar. Ett arm och axelpass, ett mag och ryggpass och ett benpass. Träningen i värmen påverkade musklerna så att det blev uppumpade direkt, fylldes av mjölksyra snabbt i seten men gick att träna sig igenom, och gav en träningvärk som höll i sig i fyra, fem dagar. Helt galet! Roligt var det också!

Min käre bror och sambo sprang omkring hela veckan och tjatade om sina "guns" och "the gun show", vilket vi såklart var tvungna att föreviga...


Vid ett par tillfällen spelade vi tennis. Det var skoj! Jag har aldrig spelat tennis innan och det var kul när man väl kunde hålla bollen igång ett tag. Matcherna blev dock inte så långa i värmen, men vi spelade på tappert så länge vi orkade.

Taxfreens godis var för övrigt roligt att klämma på, och en ask Kinderchoklad inhandlades.

Nu ska jag strax till gymmet. Där ska det tredje träningspasset sedan hemkomsten tränas. Förhoppningsvis finns tid och ork till att blogga om passen senare ikväll.


4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Shit vad duktig du är! Jag har nog aldrig tränat på solsemster :)

(men en tripp till löpveckorna på monte gordo hade ju iofs inte varit fel..)

Marina sa...

Visst är det härligt att springa vid havet! När vi har varit utomlands brukar jag se till att ta mig några löprundor på morgonen. Gör gott för både kropp & själ.

frida sa...

Vilken härlig semester och starkt av dig att träna. Det krävs mycket diciplin för att göra det på semestern. Buffé är svårt men egentligen väldigt bra då man kan välja själv men återigen krävs diciplin, nägot som du verkar ha bra av. :)

Susanna sa...

Andréa - Ja fast det är ju då man har tid :)

Marina - Så vackert det var!! Löprundor där på morgonen gör en verkligen lycklig!

Frida - Ja vissa dagar var jag inte alls träningssugen så då gjorde jag heller inte det, men vissa dagar ville jag träna så då blev det av. Jag gillar lugna semestrar utan så mycket utflykter och så så därför fanns det gott om tid :)