måndag 21 december 2009

Lite rygg, mer julgodis

Igår kokades det julgodis. En nyhet var skumtomtefudge - en rolig rosa blandning bestående av skumtomtar (10 bitar), vit choklad (100 g), socker (2dl), vispgrädde (1 dl) och smör (50 g). Receptet kommer från tidningen Laura och kokboken Monikas jul. Lätt det mest spännande julgodiset i år, men hur det smakar kan jag inte rapportera om förrän på julafton!


Ett trix till knäcken som Ernst lärde mig i fredagens program var att lägga mandeln i knäckformarna och inte i smeten. Dels slipper man de jobbiga klumparna som gör smeten trögflytande men framförallt blir de stabilare och faller inte lika lätt. Fungerade perfekt, all smet hamnade i formar för första året.

Idag har varit en lite speciell dag. Jag ansåg mig börja fira julledighet redan i lördags då jag slutade jobbet, men egentligen hade jag ett pass kvar då, dagens. I morse steg jag således upp tidigt, tog bilen till Göteborg och lastade in alla julklappar jag inte kunnat bära med mig på tåget i lördags.



Då vägarna varit söndersaltade hade jag tid över och passade på att träna lite ofta bortglömd rehab för knäet samt lite rygglyft. Välbehövligt och faktiskt ganska kul. Därefter jobbade jag några timmar, satte mig i bilen igen och nu befinner jag mig återigen i Småland, julledig på riktigt den här gången :)


Älskar att det är vitt utanför fönstret även i stan. Firade det genom att träna i vitt linne ;)


Vet ni förresten, idag är det dan, före dan, före dan, före dopparedan!

6 kommentarer:

Petra sa...

Mums, jag har ätit på tok för lite julgodis hittills! Blir ändring på det nu!

Löpning & Livet sa...

Jag älskar vit choklad, jag älskar skumtomtar. Jag borde ALSKA den där blandningen! :)

(Fast just nu (08:00) mår jag illa bara jag tänker på det :) )

Marina sa...

Det låter minsann gott det. Jag gjorde "Snöbollar" i helgen med vit choklad, kokos, vispgrädde, smör & florsocker. Det blev supergott! :) Ha en fin jul tjejen!

Lotta sa...

Det finns så många spännande julgodisrecept nuförtiden! Inte ara vanlig hederlig knäck och mintkyssar.. :) Själv gjorde jag lakritsknäck häromdagen. Supergott!

Ebba sa...

Haha, dom där tomtefudgen såg lite läskiga ut =) Ska bli spännadne att höra vad du tycker om dom. Hoppas att du får en fin jul :)

Sofy sa...

God jul Susanna! Det såg smarrigt ut det där! Själv har jag gjort tryfflar med smak av passionsfrukt och vit choklad till jul. Och lakrtistknäck med citronflingsalt!

Hoppas på en härlig helg med nära o kära!

(ps, vore snällt om du ville byta din länk till Sofy - uppochhoppa, ut med det gamla och in med det nya liksom!)